Romana Ljubasová, zakladatelka e-shopu Inca Collagen

Další rozhovor jsme se rozhodli udělat s Romanou Ljubasovou, která stojí za zrodem značky Inca Collagen. Jedná se o značku, která patří v Česku mezi jedničky na trhu. Její ambice a sny však sahají mnohem dál. 

S Romanou jsme se bavili o tom, jak celý nápad vznikl, ale i o tom, co stojí za jejím úspěchem a jak by v dnešní době začínající e-shopaři měli přistupovat ke svému podnikání. E-shopů je v Česku totiž více než dost, a to je pro začínající podnikatele velká bariéra, se kterou se musí umět poprat. Jak na to se můžete dočíst právě v tomto rozhovoru.

Romano, děkuji za přijetí pozvání do rozhovoru. Prozraďte nám, jak se zrodila značka Inca Collagen?

Lidé si pod pojmem Inca často představí poklad Inků, ale jedná se vlastně o přesmyčku mé původní činnosti, kterou jsem dělala – International Consulting Agency. Od své vlastní služby jsem plynule přešla k vlastním produktům a tak jsem převzala název Inca a doplnila jej o Collagen. Tak vznikla značka Inca Collagen.

Vaše podnikatelská činnost tedy začínala ve službách. Jak jste se dostala k vlastnímu e-shopu?

Původně jsem dětská zdravotní sestra, která chtěla pomáhat lidem. Při péči o děti v nemocnici jsem četla pohádky s citovým zabarvením, krmila děti dietami, koupala jsem je jako tučňáky. Všechna péče byla hrou, aby se rychleji uzdravovaly. Po čase jsem zjistila, že z ostatních sester tím dělám dvojky. Všechny děti chtěly tu „hodnější“ sestřičku. Ve větším kolektivu to úplně nešlo. Čekala mě tedy změna.

Svoji individualitu jsem přesunula do právního zastoupení klientů po těžkých dopravních nehodách. Tomu jsem se věnovala 16 let. Vlastně jsem se stala špičkou v oboru. Časem jsem ale v sobě nastřádala tolik utrpení, že bylo nutné přestat. Zastupovat těžce zraněné motorkáře, chodce, řidiče i děti bylo velmi těžké i naplňující zároveň.

Řekla jsem si, že by bylo fajn, kdyby na všech těch místech, kde chci pomáhat, pomáhalo něco, co vytvořím já sama a co vlastně bude pomáhat místo mě. Když jsem jela na dovolenou do Thajska, zjistila jsem, že kolagen by mohl být tou správnou volbou.

Byly tam velké bariéry, které bránily tomu, dovážet kolagen do Čech, ale nevzdala jsem se a začala ho sama vyrábět. Dnes značka funguje 8 let a pracujeme na tom, abychom byli jedničkou v celé Evropě.

romana ljubasová - inca collagen

Romana Ljubasová, zakladatelka e-shopu Inca Collagen

Začátky musely být hrozně složité. Jak jste to všechno zvládla?

Byly hodně složité. Ve všem jsem byla v podstatě nováček a všechno jsem se musela naučit. Vůbec jsem netušila, co všechno farmaceutický byznys obnáší. Hlavou snílka a tvrdou prací jsem si to ale vydřela. Po třech měsících od uvedení produktu na trh bylo poprvé vyprodáno. Drtivá většina zákazníků se vracela a na tom jsme vlastně vyrostli.

Jakou roli v tom sehrál váš tým?

V zásadě jsem na to byla sama. Někteří mě i odrazovali, když má kariéra byla na vrcholu. Když jsem ale značku rozjela, spousta lidí, kteří se mnou dělali právní zastoupení, začala přecházet k Inca Collagenu. Okolo se vytvořila skupina zajímavých lidí, kteří mi věřili. Měla jsem štěstí, že jsem měla úspěch v prvním podnikání. Lidé se přidali na mou stranu, protože věřili, že dokážu vytvořit něco úspěšného. Věřili ve mě a tím pádem i Inca Collagen.

Co pro vás bylo nejsložitější?

Nejsložitější pro mě bylo najít outsourcing výroby, který by pochopil, že mezi mými produkty a ostatními kolageny bude zásadní rozdíl. Chtěla jsem partnera, který bude přesně dodržovat mé postupy. Často jsem ale narážela na to, že člověk musí proplatit úplně každý produkt, který vyrobí, a to i tehdy, pokud se šarže nepovede. To vedlo do bodu, že jsem málem zkrachovala.

Měla jsem vysoké nároky. Chtěla jsem vyrobit něco, co na trhu ještě není, což bylo velmi složité jak technologicky, tak finančně. Nakonec to ale vyšlo a vyrábíme kolagen, který skutečně funguje.

A co vám naopak v začátcích nejvíce pomohlo?

Nejvíc mi pomohlo zaměřit se v marketingu ne na prodej, ale na to, nadchnout své zákazníky. Splnit jejich očekávání. Jakmile se toto podařilo, tak už u našich produktů zákazník zůstal a nakupoval opakovaně. Z opakovaných nákupů žijeme dodnes. Velmi nám pomohli i naši partneři, kteří pro nás zajišťují třeba outsourcing logistiky.

Inca Collagen je velmi úspěšná značka, která má na kontě spoustu úspěchů. Co je ale podle vás ten nejvýznamnější?

Všechny jsou nejvýznamnější. (smích) Posledním nejvýznamnějším úspěchem byla letošní akce Blue Monday 21.11. 2022.  V době, kterou lidé nazývají krizí, jsme dokázali překonat rekordní čísla z minulých let. Zároveň považuji za velký úspěch to, že se k nám zákazníci vrací i potom, co si vyzkouší konkurenční produkt. To je pro nás skvělá zpětná vazba. Vlastně největší podnikatelský úspěch je prožít úžasný a naplněný život. Pracuji na tom.

V e-commerce se musí v dnešní době o zákazníka velmi bojovat. Jak k tomu přistupujete vy a co by mohlo pomoct i začínajícím e-shopařům?

To nejpodstatnější je pro nás perfektní produkt, což máme. Snažíme se tedy zlepšovat všechno ostatní okolo jako zjednodušování nákupního procesu, jít s dobou a nabízet různé nebo inovativní druhy platebních metod nebo způsobů doručení, dárky. Je pro nás velmi důležitý i zákaznický servis. Zkrátka se snažíme naše uživatele hýčkat a nedělat chyby v péči o ně. Osobně jsem já ten, komu se dovoláte na infolinku.

Co byste poradila začínajícím e-shopařům?

Poradila bych, aby do toho dali víc, než jen to, že vytvoří další e-shop a nabídnou nejnižší cenu. Měli by zákazníkům vysvětlit a dát důvod, proč by měli nakoupit zrovna u nich. Přinést recepty, návody, zajímavosti, rady a informace. Měli by se odlišit a myslet to s e-shopem doopravdy. Musí sloužit zákazníkovi, přinášet kvalitní službu a tehdy může e-shop obstát před konkurencí. Cena pak není hlavním měřítkem.

Čeho byste se na základě vlastní zkušenosti vyvarovala?

Že jsem se všechno snažila udělat hned. Hned jsem zkusila distribuovat do Evropy, do Iráku i do Číny. Bylo toho moc najednou a když mi nějaké věci nevyšly, rozhodilo mě to. Od té doby jsem se stáhla a jdu na to pomaleji. Ve výsledku je to mnohem efektivnější.

Další věc, které bych se vyvarovala je perfekcionalismus. Přesně o ten jsem se snažila. Jsem ve znamení Panny. Chtěla jsem, aby všechno bylo perfektní. Zanedlouho jsem ale zjistila, že to není cesta a že je potřeba jít ven s produktem nebo službou co nejdřív. Perfekcionalismus může zapříčinit to, že produkt nebo službu na trh nikdy neuvedete nebo, a to hůř, zaspíte a konkurence to zvládne místo vás.

Zažila jste nějaký zvláštní moment při podnikání?

Zvláštním momentem podnikání je chvíle, kdy si majitel uvědomí, že firma není jeho, ale je jejích zákazníků. Firma bez zákazníků není žádnou firmou. Když jsem si to uvědomila, začala jsem přistupovat k firmě trochu odlišně. Říkám, že firma patří zákazníkům a já jsem jejím správcem. 

Avatar Autor
Radim Oulehla

Nadšenec do e-commerce, online marketingu a FinTechů. Chorobný minimalista a odpůrce nesmazaných e-mailů. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Líbí se vám článek? Podpořte nás kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!