Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která si klade za cíl sdružovat subjekty ze všech kategorií českého online prostředí, před pár dny představila několik vybraných dat z velmi obsáhle Studie přínosů e-commerce v České republice. Výstup je zcela veřejný a tak může kdokoli zjistit více o tomto dynamicky se rozvíjejícím odvětví maloobchodního prodeje. Výstupy mimo jiné poslouží i státní správě, která díky nim může lépe poznat přínosy elektronického obchodu pro českou ekonomiku.
„S dotazy na přínos e-commerce, a to nejen z hlediska celkových obratů, ale také dopadů na náš maloobchod či zaměstnanost, se setkáváme pravidelně. Řadu dat známe a vývoj samozřejmě sledujeme dlouhodobě, ale tentokrát jsme se rozhodli připravit opravdu podrobnou analýzu.“ představuje nový projekt asociace její výkonný ředitel Jan Vetyška. A jaká jsou tedy nejzajímavější souhrnná data o české e-commerce?
Obrat internetových obchodů
„V roce 2020 dosáhla hodnota obratů za prodej zboží prostřednictvím internetu 196 miliard korun. To podle našich analýz znamená podíl na českém maloobchodě ve výši 16,2 %, tedy o 3,4 procentního bodu více než o rok dříve. “ vyjmenovává Vetyška.
Velikost sektoru e-commerce
V oblasti prodeje zboží v České republice rostl trh e-commerce meziročně nejméně o 15 %. V roce 2020 způsobila pandemie COVID-19 razantní změnu, prodeje se zvýšily o 26 % ve srovnání s předchozím obdobím.
Hlavní výhody nakupování v e-shopech podle spotřebitelů
V Česku spotřebitelé ze všeho nejvíce oceňují úsporu času a samozřejmě i nižší ceny než v kamenných obchodech. Mimo to si také potrpí na snadnou dostupnost zboží a možnost vyzvednutí objednávky kdykoli potřebují. Je vidět, že e-shopy dokáží nabídnout zákazníkům řadu zajímavých výhod, které spotřebitelé s radostí využívají.
Nejoblíbenější způsoby plateb
Důvěra v e-shopy roste a s ní i oblíbenost platby kartou nebo bankovním převodem ještě před dodáním zboží. Dobírka se umístila až na třetím místě. Výrazně však roste i oblíbenost platby pomocí Google Pay či Apple Pay.
Jan Vetyška ke studii doplňuje: „Výstupy studie, které jsou aktuálně veřejně dostupné, představují ty nejdůležitější ukazatele z našeho oboru. Řadu dalších pak máme v APEK k dispozici a jsme připraveni se o ně především se státní správou či médii podělit. Věříme, že tato čísla potvrdí důležitost e-commerce pro celou českou ekonomiku a přitáhnou pozornost odpovědných zástupců k její další podpoře. E-shopy totiž dnes reprezentují opravdu velmi významnou část českého retailu,“