Technologická služba Balíkobot, která firmám pomáhá s napojením na přepravní služby a zefektivňuje tak expediční procesy, zrealizovala průzkum mezi jednotlivými dopravci, který měl za cíl zjistit aktuální stav české logistiky vzhledem k předchozímu pandemickému roku a aktuálnímu postupnému rozvolňování v sektoru maloobchodu.
Z průzkumu vyplývá, že čeští dopravci neočekávají po otevření kamenných prodejen e-shopů pokles ve využití přepravních služeb, a to především na základě stále se zvyšujícího a už tak rekordního růstu české e-commerce scény. Dále zmiňují i fakt, že pro koncové zákazníky budou online nákupy často pohodlnější i jednodušší než nákupy v kamenných prodejnách.
Dopravci se zaměří na co nejkvalitnější a nejrychlejší doručování, na které budou kladeny stále vyšší nároky. Stále se očekává růst v oblasti bezhotovostních plateb a bezkontaktních způsobů doručení do výdejních míst a stejně tak i do výdejních boxů. Rozhodovat bude především rychlost, personalizace a automatizace.
E-commerce v Česku
Minulý rok byl pro e-shopy obratově již po několikáté rekordní. Obrat české e-commerce dosáhl 196 miliard korun, což odpovídá meziročnímu růstu o 26 %. Podíl e-commerce oproti maloobchodu v Česku přesáhl 16 %. Průzkum ukázal, že v České republice je přibližně 50 000 e-shopů, což z tuzemska dělá doslova e-shopovou velmoc.
E-shopy tedy ukázaly, jak pohodlné a kvalitní služby nabízí a koncoví zákazníci si tyto služby velmi rychle osvojili a oblíbili. Na základě rozvolňování protiepidemických restrikcí došlo 10. května 2021 k otevření maloobchodního prodeje a Balikobot.cz v průzkumu mezi dopravci zjišťoval, zda toto rozvolnění a otevření kamenných prodejen může být pro českou e-commerce rizikem, které bude mít vliv na pokles online nákupů. Podle všech ukazatelů a odpovědí dopravců však dojde maximálně ke zpomalení růstu, nikoli poklesu. Dá se předpokládat, že trend digitalizace kamenných prodejen bude stále častější vzhledem k velké konkurenci a široké nabídce spolehlivého a expresního doručování.
„Jako většina společností spojených s e-commerce či logistikou jsme během pandemického roku zaznamenali skokový růst. Náš meziroční obrat stoupl o 100 %. Všechny expedující firmy se začaly více zajímat o logistické procesy a kvalitu doručování, která je pro jejich koncové zákazníky zásadní.
Díky naší službě dochází kromě zvýšení zákaznické spokojenosti i k výrazné úspoře času a peněz. To vše vede k odbavení více objednávek v kratším čase, tudíž není divu, že v roce 2020 bylo přes naši technologii přepraveno rekordních 18,6 milionu zásilek, což je o celých 10,2 milionu více než v roce 2019. Pokračující růst v české e-commerce přináší stále větší konkurenci a firmy se tak v boji o zákazníka snaží využít co nejefektivnější kroky. I nadále očekáváme rostoucí zájem o automatizaci procesů a jsme na to připraveni. Momentálně nás využívá přes 2 500 firem a my neustále vylepšujeme služby, sledujeme trendy a jsme hrdí, že můžeme být součástí tak úspěšně rostoucího segmentu jakým česká e-commerce je,” komentuje Martin Šauer, CEO, Balíkobot.cz.
Co říkají na situaci jednotliví dopravci?
Během covidové pandemie se výrazně zvýšily průtoky zásilek na depech. Vnímáte riziko v poklesu závislé na postupném rozvolňování?
„Výrazný pokles nakupování na internetu neočekáváme. Vede nás k tomu řada důvodů. Hodně lidí si díky pandemii a zavřeným kamenným obchodům vyzkoušelo, jak je nakupování online jednoduché a pohodlné, jak si mohou svoji zásilku vyzvednout bez front a hned do druhého dne. Zjistili také, jak jednoduše funguje proces vrácení produktu (například u módy) a naučili se tak nakupovat zboží, které si byli před pandemií zvyklí pořizovat v kamenných prodejnách. Zákazníci díky nakupování online ušetřili nejen spoustu času, ale také financí.“ – Milan Šmíd, ředitel marketingu, Zásilkovna
„Nenazval bych to rizikem, ale očekávanou skutečností. Bylo nám jasné, a první vlny loni to potvrdily, že u některých nákupů se spotřebitel vrátí do kamenného obchodu. Typicky jsou to jednopoložkové nákupy do 300 korun. Na druhou stranu e-commerce našlo mnoho nových zákazníků, kteří u tohoto způsobu zůstanou v daleko větší míře.“ – Ing. Milan Loidl, Business development & marketing director, PPL CZ
„Již před pandemií jsme dlouhodobě pozorovali trend v přesunu nakupování z kamenných prodejen na internet. Pandemie tento trend zhruba o 2 roky urychlila a nyní se trh nachází ve stavu, jaký by byl až v roce 2023. Rozvolňování dlouhodobý trend přesunu nákupů z kamenných obchodů na internet nezmění a pokles bude pouze mírný a dočasný.“ – Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika
„Nějaký pokles samozřejmě nastane, ale nemyslím si, že by byl enormní. Zákazníci si zvykli objednávat z e-shopů, je to pro ně pohodlné. Proto si myslím, že e-commerce obecně bude mít svou pozici stále silnější a bude třeba více myslet na personalizaci last-mile delivery.“ – Daniel Mareš, CEO, WE|DO
„Lidé se v době pandemie naučili nakupovat většinu věcí on-line, zjistili, že je to velmi praktické a pohodlné. Očekáváme, že tento trend potrvá i nadále. Pokles poptávky po přepravě v B2C v segmentu, který obsluhujeme, neočekáváme.“ – Messenger
Máte záložní plán, jak budete reagovat na možný pokles po covidové pandemii?
„Zásilkovna je na jakýkoliv výkyv připravena. Tento rok cílíme na nárůst zhruba 120 %, přičemž nyní jsme na meziročním růstu 160 %. Máme také zkušenost z prosince, kdy se na 14 dní obchody otevřely, výrazný pokles jsme ale nezaznamenali.“ – Milan Šmíd, ředitel marketingu, Zásilkovna
„S určitým zpomalením růstu (nikoli s poklesem) jsme počítali.“ – Ing. Milan Loidl, Business development & marketing director, PPL CZ
„Lze očekávat, že v letních měsících tradičně dojde ke snížení počtu zásilek, které nám umožní v klidu dokončit kapacitní navýšení našich přepravních uzlů před vánoční sezonou, ve které opět dojde k strmému nárůstu.“ – Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika
„Máme nastavené plány progresivního růstu a s tím související procesy v celé firmě včetně obchodního oddělení. Naším hlavním cílem je doručovat 100 % zásilek tak, jak si zákazník přeje a přizpůsobit se jeho potřebám.“ – Daniel Mareš, CEO, WE|DO
„Letos v létě naopak plánujeme stěhování do nového a většího depa, abychom byli připraveni na podzimní nárůst a očekáváme růst i v následujících letech.“ – Messenger
Změnil se nějakým způsobem přístup jak odesílatelů, tak adresátů vlivem covidové pandemie?
„V segmentu e-commerce posílila pandemie tlak na digitalizaci. Řada „kamenných“ obchodů investovala do vlastních e-shopů a význam e-commerce tím opět dále výrazně vzrostl. My to sami vidíme nejen v Zásilkovně, ale i v dalších firmách v celé skupině Packeta. Od počátku epidemie zaznamenáváme ze strany původně kamenných obchodníků stále větší zájem o spolupráci.“ – Milan Šmíd, ředitel marketingu, Zásilkovna
„Jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré. Konkrétně v oblasti doručení nám pandemie přinesla nárůst bezhotovostních plateb a bezkontaktní způsob doručení, ze kterého nepochybně můžeme do budoucna profitovat všichni. S výjimkou první vlny na jaře 2020, kdy byla zavřena i významná část Parcelshopů, se potvrzují trendy doručení do výdejního místa.“ – Ing. Milan Loidl, Business development & marketing director, PPL CZ
„Během pandemie se změnila struktura přepravovaných zásilek. Pokles objemu balíků přepravovaných mezi firmami, zejména v sektoru zásobování kamenných prodejen, doprovázený výrazným nárůstem jejich e-shopových balíků způsobil pokles hmotnosti přepravovaných zásilek v síti GLS o více než 20 %.“ – Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika
„Rozhodně vnímáme větší zájem o doručovací služby. Obchody neměly ani jinou možnost, jak své zboží doručit. Nároky adresátů zůstávají vcelku totožné – chtějí rychlé doručení v čase, který jim vyhovuje.“ – Daniel Mareš, CEO, WE|DO
„Kromě zakrytých úst respirátorem při předávání zásilek jsme žádnou podstatnou změnu nezaznamenali.“ – Messenger
Zdroj: Tisková zpráva