V době, kdy se setkáváme s více či méně upravenými fotografiemi či různými grafickými materiály prakticky na každém kroku našich digitálních i reálných životů určitě každý z nás někdy slyšel název Photoshop. Právě tento software, ale i další programy s podobným zaměřením, vyvíjí a prodává americká společnost Adobe Inc.
Pokud jste si již měli šanci si práci s produkty Adobe i vyzkoušet, není nepravděpodobné, že se jednalo o pirátské verze těchto programů. Oficiální cestou je lze totiž používat pouze po zaplacení předplatného, které opravdu není levné. Díky tomu se jedná o jedny z nejvíce nelegálně využívaných softwarů.
I přesto je však Adobe úspěšnou firmou veřejně obchodovanou na americké burze NASDAQ pod tickerem ADBE. V tomto článku rozebereme různé aspekty, které by mohly být důležité při případném zvažování o přidání tohoto titulu do vlastního portfolia a podíváme se také na to, proč by se spousta pirátských uživatelů mohla stát platícími zákazníky.
Historie společnosti
Vše začalo již v roce 1982, kdy bývalí zaměstnanci společnosti Xerox PARC John Warnock a Charles Geschek založili vlastní společnost a vyvinuli PostScript – jazyk, který umožňoval přesný tisk textů a obrázků. V té době se jednalo o inovativní řešení, které se stalo brzy standardem v oboru a adoptoval ho dokonce i Apple. Adobe si tak zasloužilo místo uznávaného hráče na trhu software.
Zlomový moment v historii společnosti nastal v roce 1990, kdy byl vydán již zmíněný Photoshop, který Adobe koupila původně od jiných tvůrců a následně vyvinula v pohodlný a efektivní nástroj pro úpravu fotografií a grafický design. Kromě Photoshopu slavil úspěch i další produkt této společnosti zvaný Illustrator, který slouží pro práci s vektorovou grafikou. Díky tomu si Adobe vybudovalo loajální zákaznickou základnu mezi profesionálními kreativci.
V následujících letech firma rozšiřovala své pole působnosti i mimo grafické formáty, mimo jiné také prostřednictvím strategických akvizic společností jako Aldus (tvůrce PageMaker) nebo Macromedia (vývojářů Flash a Dreamweaver). V tomto období společnost také vytvořila formát PDF, který zcela jistě každý z našich čtenářů již někdy použil.
Další klíčový moment, z pohledu investorů možná jeden z nejdůležitějších, se odehrál v roce 2013, kdy Adobe přešlo na model předplatného produktu Adobe Creative Cloud. Do této doby společnost zpravidla vydělávala na jednorázových licenčních poplatcích. Využití Software-as-a-Service (SaaS) principů zaručilo pravidelné příjmy, což mělo vliv i na významný růst ceny akcie.
Podnikatelský model – Kreativita a marketing
Adobe chytře spojuje dvě vertikály, které jdou obvykle ruku v ruce – marketing a kreativitu. Většina marketingových kampaní totiž potřebuje nějakou poutavou kreativu. Někteří z vás možná vůbec ani netuší, že Adobe poskytuje i nástroje pro markeťáky. Není tedy divu, že i příjmy z tého oblasti jsou značně nižší. Pojďme se podívat na to, jak svůj business dělí samotná společnost.
- Digital Media – hlavním pilířem společnosti je již zmíněný prodej předplatných vlastního software pro digitální tvůrce. Jedná se například o Photoshop. Illustrator, After Effects, Premiere Pro, Lightroom a další známé aplikace. Důležitou součástí jsou ale i nástroje pro správu dokumentů jako Adobe Acrobat, Adobe Sign a Adobe Scan.
- Digital Experience – Další stojnou nohou podnikání Adobe jsou produkty pro marketingové týmy. Je to například GenStudio pro výkonnostní marketing využívající generativní AI pro personalizaci a optimalizace e-mailingových kampaní, Content management system pro správu obsahu, Workfront pro management pracovních postupů a spoustu dalších analytických nástrojů.
- Publishing – Z hlediska příjmů nejméně významná divize společnosti prodává licence ke svým starým produktům, které zajišťují eLearning, vydávání dokumentů a podobné záležitosti.
Jak můžeme vidět na grafech výše, segment Digital media je pro společnost opravdu klíčový, jelikož je zodpovědný za zhruba 73 % příjmů. Digital Experience pak zajišťuje asi čtvrtinu příjmů a Publishing je tak bezvýznamný, že zde ani není uveden.
Celkové tržby dosahující necelých dvaceti miliard amerických dolarů jsou již velmi hezkým číslem i na společnost z indexu S&P 500 a zároveň můžeme pozorovat jejich zajímavý meziroční růst.
Zde je vhodné také zmínit, že Adobe skvěle využilo trendu využívání cloudu a předplatná produktů zpravidla obsahují cloudové úložiště, kam se výstupy z těchto programů ukládají. Soubory tak lze snadno převádět mezi jednotlivými aplikacemi i vašimi zařízeními. Jakmile si uživatel zvykne na využívání tohoto ekosystému, je velmi nepříjemné přemýšlet o zrušení předplatného.
Podíváme-li se ještě na aktuální data (v době publikace článku) ze třetího čtvrtletí roku 2024, vidíme růst tržeb stále podobným tempem.
Celkové tržby | 5,41 Mld. $ | 11% meziroční růst |
Tržby Digital Media | 4 Mld. $ | 12% meziroční růst |
Tržby Digital Experience | 1,34 Mld. $ | 10% meziroční růst |
Pozitivně také vypadá to, že se jedná poměrně o vysokomaržový business. Z uvedených celkových tržeb se až do čistého zisku dostalo 1,68 Mld. $. Čistá zisková marže je tedy na hodnotě zhruba 31 %, což je poměrně solidní.
Adobe a umělá inteligence
Stejně jako téměř všechny světové technologické společnosti i Adobe se chopilo trendu AI a umělá inteligence je již součástí mnoha aplikací Creative Cloud. Jedná se zejména o generativní AI a tyto funkce jsou zastřešeny pod produktem Firefly.
Jak to funguje prakticky? Potřebujete fotografii ve Photoshopu oříznout na jiný rozměr, ale poměr stran, ve kterém byla vyfocena vám to nedovoluje? To není problém, nechce umělou inteligenci dogenerovat chybějící části fotografie. Stejně tak lze na fotografie ale i ilustrace cokoliv přidat pomocí text-to-image funkce. V beta verzi je už dostupná také úprava videa podobným způsobem. Firefly umí opravdu extrémně zajímavé věci a je nutné to vidět na vlastní oči.
Samozřejmě již existují další podobné nástroje, jako je například Stable Diffusion, který je dokonce open-source. Adobe má však výhodu v tom, že tyto funkce dokázalo skvěle integrovat do programů, které již používá obrovská uživatelská základna.
Klíčovým prvkem, který odlišuje Adobe a mnohé jiné společnosti aktivní v oblasti AI je transparentnost. Adobe jasně uvádí, že své modely trénuje pouze na datech, ke kterým má legálně přístup, což zaručuje i to, že výstupy z těchto modelů mohou být bez problémů komerčně používány. U spousty jiných společností je toto již předmětem soudních sporů.
Pro podnikání společnosti je využití AI důležité mimo jiné z hlediska pirátského využívání jejího software. Většina magie okolo umělé inteligence se totiž odehrává přímo na serverech Adobe, což značně znesnadňuje až znemožňuje používání těchto nových funkcí na piráty. Když k tomu připočítáme také fakt, že cloud se stává v celém ekosystému čím dál tím důležitější, spousta „neplatících uživatelů“ bude mít daleko větší motivaci stát se legitimními zákazníky.
Zajímavé také je, že i pro předplatitele není využívání generativní AI neomezené a ke svým plánům dostanou jen limitovaný počet generativních kreditů. Firefly je také možné používat přes API, kde bude systém generativních kreditů pravděpodobně také uplatněn. Prodej těchto kreditů se tedy může do budoucna podílet zajímavou částí na příjmech společnosti.
Informace o akcii a finanční analýza
První věc, která pravděpodobně zaujme většinu investorů je velmi vysoká cena jedné akcie, která se v době publikace tohoto článku blíží hranici 500 $. Pro menší investory se může jednat o velmi vysokou částku odrazující od přidání tohoto titulu do svého portfolia. Poslední stock split proběhl v roce 2005 a další zatím nebyl oznámen. Možným řešením je frakční nákup akcie, který dnes již podporuje spousta brokerů jako například RoboMarkets.
Pokud skládáte dividentové portfolio, Adobe možná také nebude ta pravá akcie, protože nevyplácí žádnou dividendu, což je možná neočekávané u podnikatelského modelu, který má poměrně stabilní příjmy. Společnost používá své příjmy třeba i na zpětný odkup akcií. Jen za Q3 2024 si koupili zhruba 5,2 milionu kusů vlastních akcií. Jedná se tedy spíše o růstově orientovanou akcii.
Pokud se podíváme na indikátor P/E, zjistíme, že s hodnotou 40,85 může být akcie aktuálně mírně nadhodnocená, jelikož průměr celého indexu S&P 500 dosahuje hodnoty 29,65. Musíme však vzít vpotaz, že se jedno o technologickou akcii, kde jsou obvykle hodnoty P/E vyšší a nejedná se tak hned o špatné číslo.
Při pohledu na dlouhodobý cenový graf (5Y) zjistíme, že se akcie obchoduje více než 40 % pod svým all-time high z listopadu roku 2021. Cena však již byla později i daleko níže. Aktuální klesající trend značí testování hranice úrovní dlouhodobé podpory, kde může rozhodnout například další zveřejnění finančních výsledků.
Pojďme se podívat ještě na další důležité ukazatele v porovnání s podobnými společnostmi. Najít společnost, která by byla přímým konkurentem Adobe je poměrně složité. Berte toto porovnání tedy prosím spíše jako orientační. Do porovnání byly vybrány společnosti, které také fungují na modelu Software-as-a-service v oblastech designu, dokumentů či marketingu.
Ziskovost
Na obrázku níže by nás mohly zajímat zejména ukazatele ROE a ROA, které jsou oba nad univerzálně doporučenými hodnotami. Mezi porovnávanými společnostmi jsou pak poměrně velké rozdíly, ale Adobe značně překonává pouze Autodesk, který má tyto ukazatele na pozoruhodně vysokých hodnotách. Jinak jsou čísla dost srovnatelná s Microsoftem, což vypadá jako dobrá známka.
Likvidita a dluh
Prozkoumáme-li data z rozvahy, z hlediska finančního zdraví bychom měli posoudit ukazatele zadluženosti a likvidity. Z pohledu běžné likvidity (Current ratio) a pohotové likvidity (Quick ratio) jsou všechny z porovnávaných společností s vyjímkou Autodesku, kde už můžeme spatřovat vyšší riziko nízké likvidity, poměrně v pořádku. Pozvednout obočí bychom mohli i nad ukazatelem pohotové likvidity u Adobe, která je pod doporučenou hranicí 1. Jedná se však ale o velmi nepatrnou odchylku.
Podobná je situace i pokud se na společnosti podíváme optikou celkové zadluženosti (Total Debt to Equity). Opět pouze Autodesk by neměl na splacení svých závazků ani prodejem veškerého svého majetku. U ostatních společností včetně Adobe můžeme pozorovat spíše nižší zadluženost. Společnosti by mohly i více využívat cizí kapitál, ale zřejmě to není potřebné nebo by to nebylo tak efektivní.
Jak nakoupit akcie Adobe
Celý proces nákupu je ve skutečnosti velmi jednoduchý a zvládne jej opravdu každý. Pro názornou ukázku využijeme platformu RoboMarkets, ale samozřejmě můžete zvolit i jiného brokera podle svých preferencí. Základní postup bude prakticky identický, jelikož všechny společnosti musí splňovat stejné regulatorní požadavky. Jediný rozdíl může být v grafickém uspořádání jednotlivých prvků platformy.
1. Vytvořte si účet na RoboMarkets
První krok spočívá v založení obchodního účtu. Navštivte webové stránky RoboMarkets a klikněte na zelené registrační tlačítko. Následně vyplníte jednoduchý formulář s vašimi osobními informacemi. Po dokončení registrace bude potřeba ověřit vaši totožnost pomocí oficiálního dokladu – může to být občanský průkaz či řidičák. Toto ověření není výmyslem brokera, ale vyžadují jej protiprání špinavých peněz (AML).
Po aktivaci účtu jej budete muset dobít peněžními prostředky. Vzhledem k tomu, že budete obchodovat americkou akcii, je nejvýhodnější vložit rovnou USD. Nicméně lze použít i CZK, které se při transakci automaticky směním na dolary.
2. Otevřete si profil akcie Adobe
S připraveným účtem můžete přejít k samotnému obchodování. Spusťte platformu StocksTrader, která umožňuje obchodování s americkými akciemi.
V horním levém rohu hlavní obrazovky najdete vyhledávací pole. Zadejte do něj Adobe nebo její burzovní symbol. Upozorňujeme, že RoboMarkets nabízí také CFD kontrakty, které se zobrazují vedle akcií. Dejte si pozor, abyste je nezaměnili s fyzickými akciemi.
Pokud jste postupovali správně, měli byste vidět zobrazení podobné tomu výše.
3. Zadejte objednávku a proveďte nákup
Na pravé straně obrazovky najdete obchodní panel pro zadávání příkazů. Klikněte na modré tlačítko Market, které otevře nové okno.
Market příkaz znamená okamžitý nákup za aktuální tržní cenu. Jediné, co musíte určit, je množství akcií, které chcete koupit. Samozřejmě můžete využít i pokročilejší typy příkazů, ty ale vyžadují hlubší znalost obchodování.
Shrnutí
Adobe je renomovaná společnost, která již léta dodává kvalitní produkty. Pohotovou integrací umělé inteligence do svých prodkutů také dokázala, že umí držet krok s technologickými tredny a je zde ještě obrovský potenciál.
Z hlediska čísel zaujme především rostoucí ziskovost. Další metriky v porovnání s konkurenty vyloženě nenadchnou ale také ani neurazí. Pokud však máte rádi technologické akcie, Adobe si určitě zaslouží zvážení.
Z hlediska rizik je možné sledovat třeba již zmíněné pirátské využívání produktů Adobe, ale nemůžeme zapomenout i na vyšší hru, kterou je geopolitická situace, která je v USA aktuálně poměrně napnutá.
Jako vždy však ale doporučujeme, abyste si udělali vlastní analýzu (DYOR), protože jedině tak můžete dosáhnout správného rozhodnutí pro vaše investiční cíle a konkrétní portfolio.