V dnešním neustále se rozvíjejícím digitálním světě se umělá inteligence (AI) stává čím dál více využívaným, ale také nezbytným nástrojem pro zefektivnění podnikových procesů. Stejně jako pro zvyšování konkurenceschopnosti firmy. Příkladem je společnost FC Ecom, provozující přední tuzemský e-shop s nabídkou sportovního a módního oblečení Bezvasport.cz.
„Umělou inteligenci jsme nejprve začali používat k rozpoznávání a označování produktů od společnosti InStyle. Vzhledem k tomu, že informace od dodavatelů jsou mnohdy neúplné, přistoupili jsme také k doplňování údajů o produktech, což značně pomohlo našim zákazníkům lépe se orientovat na webu a usnadnit si výběr. V současnosti využíváme například predikční modely v denním PNL reportingu, což využívá zatím jen několik firem v Česku. AI vnímáme jako klíčový nástroj pro inovace a růst e-shopu. V letošním roce plánujeme navázat také na automatickou kategorizaci produktů, jejich vyhledávání prostřednictvím fotografií nebo také pomoc AI stylistu při vytváření celých outfitů,“ uvádí Matej Karaba, Innovation manager Bezvasport.cz .
Nejtěžší je definovat cíle
Začlenění umělé inteligence do řízení podniku může vypadat jako náročný úkol, ale s příslušnými předpoklady a strategickým přístupem je tento proces realizovatelný. Vyžaduje však počáteční průzkum, pečlivé plánování, stanovení jasných cílů a vytvoření detailního plánu, který zohlední specifika firmy a jejích odvětví.
Jak zefektivnit pracovní procesy pomocí umělé inteligence
Efektivní řízení projektů je zásadním předpokladem k dosažení lepších výsledků a úspěchu každé organizace. Jednou z nejvýznamnějších schopností AI je automatizace časově náročných rutinních procesů. „AI využíváme zejména pro personalizovaná doporučení, optimalizaci vyhledávání, řízení skladu, rychlejší rozhodování na základě dat a nabídku nových možností. Dále pak k sledování cen konkurence a k cílení kampaní v marketingu. Plánujeme také automatizovanou zákaznickou podporu s virtuálními asistenty,“ vyzdvihuje přínosy AI manažer Karaba.
OpenAi, Luigis box nebo Disivio
To jsou názvy několika aplikací, které umožňují využití umělé inteligence. Pro tvorbu textů, ať’ už celých článků, nebo jen popisků produktů, můžete využít OpenAI (ChatGPT). Luigi’s box pomůže s vyhledáváním napříč webem. A pokud hledáte nástroj pro tvorbu cen, pak můžete vyzkoušet Disivio. Obchod bezvasport.cz používá také predikční modely PNL reportingu, který mu umožňuje stanovit denní obrat i náklady po odečtení nedoručených či zrušených objednávek.
Náklady rostou úměrně výkonu
Dle informací společnosti se počáteční investice pohybovaly v řádech nižších tisíců eur. V současnosti tato suma odpovídá jejich měsíčním nákladům. V následujících letech očekávají růst nákladů na deseti tisíce eur měsíčně, to však podmiňují výsledkům ukazatele výkonnosti KPI. „Umělá inteligence přináší mnoho výhod – např. velmi rychlá a dobrá rozhodnutí, optimalizaci procesů nebo doplňování dat. Ovšem zejména u velmi vysokého počtu produktů s malým množstvím dat je třeba si dávat pozor na potenciální náklady spojené s nadbytečnými požadavky, stejně tak na zadávání osobních a citlivých údajů. Tím jsme se však nemuseli zaobírat, protože data zákazníků prostřednictvím AI nezpracováváme,” hodnotí používání AI Karaba.