Tesla je v tuto chvíli lídrem na poli elektromobilů a technologie, která za nimi stojí. Už dávno není jen americkou značkou ze Silicon Valley, která by se omezovala na území USA. 

Z firmy se stal celosvětový producent moderních automobilů, které rozváží do celého světa. To je ale stále jen povrchní pohled na jejich způsob podnikání. Po nahlédnutí pod kapotu výrobků se totiž odhalí ohromný datový ekosystém, který posouvá technologii, jízdní modely a vlastnosti strojů na úplně novou úroveň.

Tesla je také známá svou mediální prezentací. Jestli dnes existuje jedna velká akciovka, na kterou by šla nalepit cedulka se slovem “kontroverzní”, pak by to byla jednoznačně Tesla v čele s Elonem Muskem. Firma se stala v očích mnoha investorů modlou, zatímco u té druhé jde o čiré zlo.

V tomto článku si dáme společnost Tesla pod mikroskop a prozkoumáme ji od hlavy až k patě. Probereme si podnikání, trochu historie, jednotlivé produkty a směr, kterým se Tesla ubírá. V druhé části se podíváme na samotné akcie a následně si prakticky popíšeme, jak akcie Tesly nakoupit.

Tesla v minulosti a dnes

Přestože se Tesla jeví jako velice moderní společnost, její kořeny lze najít již v roce 2003. Tehdy došlo na zrušení divize elektromobilů ve světoznámém General Motors. To bylo poslední postrčení, které potřebovali Martin Eberhard a Marc Tarpenning k založení své vlastní firmy s názvem Tesla Motors. O několik měsíců později se přidali i investoři, mezi kterými se již nacházel i Elon Musk.

Právě Elon je postavou, která dostala Teslu do stavu, v jakém je dnes. Několik let Teslu financoval ze svých vlastních peněz, přičemž jeho snahy postupně došoupaly firmu do popředí a do hledáčku dalších investorů.

V roce 2009 získala Tesla státní půjčku 465 milionů dolarů, která pravděpodobně udržela firmu nad vodou. Společnost byla celou dobu na pokraji bankrotu, přičemž se do zelných čísel dostala až v posledních letech.

Rok 2010 byl ve znamení veřejné nabídky akcií, se kterou se Tesla dostala na burzu. V té době byla otevírací cena za akcii 10 dolarů. Pokud bychom nepočítali se splity akcií, tak by se dnes pohybovala cena na hodnotě 2 880 dolarů za kus

Podnikání společnosti Tesla

Když se lidí zeptáte na podnikání Tesly, pravděpodobně vám řeknou “automobilka”. Toto označení ale Tesla úplně nesedí. Jejich celý business je založený spíše na datech a spolehlivě se dá díky tomu řadit do technologických firem.

Business Tesly má dvě tváře. Tou první jsou skutečné fyzické výrobky, mezi které se řadí automobily, nabíjecí stanice, solární panely a další věci. Pod tím ale stojí jeden z nejrobustnějších strojů na zpracování a analýzu dat, který lze dnes najít. Každý ujetý kilometr je pečlivě zaznamenán a rozebrán na díly, a to včetně chování řidiče apod.

Kdybychom se na Teslu podívali podle segmentů, můžeme ji rozdělit hned na několik částí.

Tím hlavním podnikáním jsou samozřejmě automobily. Prodeje vozidel zajišťují skoro 85 % veškerých výnosů plynoucích do společnosti. Na druhém místě jsou přidružené služby se 7 %, následují řešení pro výrobu elektřiny a její uložení, a na posledním místě stojí leasingové služby.

Za zmínku také stojí geografické rozdělení výnosů. Jejich majorita pochází ze Spojených států amerických, kde Tesla uskuteční zhruba 44 % veškerých obchodů. S 26 % je na druhém místě Čína a zbylých 30 % připadá na ostatní země.

Gigafactory

Jedna z předností, kterou Tesla oproti jiným automobilkám disponuje, jsou výrobní kapacity na jednom místě. Jméno Gigafactory už by mohlo leccos napovědět. Po světě jich stojí již několik a dokonce drží i prvenství – jedna z těchto budov je největší na světě z pohledu zastavěné plochy.

Ta nejmenší budova má 110 000 metrů čtverečních. Že nic moc? Největší Gigafactory byla postavena již v roce 2016. Zabírá celých 500 000 metrů čtverečních a nachází se v Nevadě.

Cílem těchto kolosů byla především výroba bateriových článků do automobilů. Vzhledem k rozšiřujícím se kapacitám se ale jejich smysl postupně mění a některé už se soustředí na samotné automobily.

Celkem je na světě těchto továren pět.

Jen v USA se nachází tři:

  • Nevada – První a největší, hlavně bateriové články
  • New York – Především baterie, ale kromě toho také ostatní technologie jako solární panely
  • Texas – Hlavně výroba automobilů

Zbytek světa:

  • Německo – U našich sousedů se vyrábí auta a bateriové články
  • Čína – Výroba modelů Model 3 a Model Y

Jestli se Tesle tyto projekty vyplatí? Jen za první týden existence nevadské továrny byla zadána zakázka za necelou miliardu dolarů.

Budoucnost společnosti

Tesla je dynamickou společností, která se rok od roku mění. Je tak vcelku složité přesně určit směr, jakým se bude jejich podnikání ubírat. Moc tomu nepomáhá ani fakt, že Elon Musk veřejně slibuje spoustu věcí, které ale následně nesplní. Co se dá tedy očekávat? Nějaké indicie máme.

Tou nejbližší událostí bude spuštění ostrého prodeje Cybertrucku. První velký elektrický pickup by se měl na trh dostat někdy v polovině roku 2023, ale přesné datum zatím nebylo stanoveno. Cybertruck se měl ke spotřebitelům dostat již v roce 2022, ale bohužel se vše odložilo. Kromě toho byl projekt také několikrát zklamán sám sebou. Na údajně nezničitelném Cybertrucku se povedlo rozbít skla u dveří přímo na pódiu, a to dokonce samotnému Elonu Muskovi.

Podstatně vzdálenější budoucnost jsou robotické taxi vozy. Plán stojí a padá na vylepšování a zdokonalení funkce Autopilot, která již dnes umožňuje řidičům pustit volant a nechat automobil, aby zatáčel, zrychloval, předjížděl a zpomaloval sám. Spuštění projektu je prozatím stanoveno na rok 2024.

Poslední velkou novinkou by mohl být nový model automobilu, který by měl být nejlevnější ze všech prodávaných elektromobilů. Na některých internetových zdrojích se uvádí jméno Model 2, který by měl stát kolem 25 tisíc dolarů, ale oficiálně se nic neví. Logicky by to ale sedělo do strategie Tesla Motors, která se už od svého počátku snaží o vytvoření elektromobilu pro běžného spotřebitele, jehož největším lákadlem a zároveň problémem na vyřešení je samozřejmě cena.

Automobily a doplňkové služby

Tesla je dnes gigantem na poli elektromobilů, ale i přesto se snaží držet své původní myšlenky – přinést elektromobily za přijatelnou cenu k obyčejným lidem. Je pravděpodobné, že takto bude vypadat i budoucnost společnosti. Ve hře jsou momentálně spekulace o elektromobilu, který by se měl s cenovkou pohybovat do 25 000 dolarů, čímž už by se spolehlivě dostal do střední třídy.

Jak ale vypadá produktová linka Tesla Motors dnes? Pojďme se na to podívat

Úplně první vozidlo, které vyjelo z dílen společnosti, bylo Tesla Roadster. Šlo o vůbec první elektromobil, který se svými specifikacemi dokázal vyrovnat spalovacím motorům. Dalo by se říct, že tento koncept potvrdil smysl Tesly a dal zelenou vývoji nových vozů. V roce 2020 měl být vydán nový model. Bohužel byl odložen a v tuto chvíli nejsou žádné informace o tom, jak projekt vypadá.

Roaster ukázal směr, ale nebyl tím, co dostalo Teslu do mainstreamu. To až následující modely vozidel potvrdily, že si své místo najdou i normálních spotřebitelů. Další elektromobil měl označení Model S. V základu se jednalo o rodinný sedan, nicméně dnes jde o nejrychlejší elektromobil, který Tesla nabízí.

Po Sku se do prodeje dostal Model X. Xko bylo první elektrické SUV navržené Teslou, do kterého se vešlo sedm lidí s dojezdem až 560 km na jedno nabití.

Svět tehdy očekával nějakou “low cost” Teslu. Společnost žádosti vyslyšela a vypustila na nejlevnější vozidlo ze všech – Model 3. A jak na to zareagoval trh? Jen za prvních 24 hodin si vozidlo zarezervovalo 130 000 lidí. Dnes jsou dostupné dva typy, které se liší maximální rychlostí a dojezdovou vzdáleností na plné nabití.

Nejnovějším modelem je Tesla Model Y. Jde svým způsobem o nástupce Modelu X. Toto kompaktnější SUV má stejný počet sedaček jako X (sedm), na plně nabitou baterii ujede přes 500 km a maximální rychlost sahá na 217 km/h. 

Kromě osobních elektromobilů Tesla inovuje i v přepravě velkých nákladů. Už se vám může stát, že na nějakých cestách uvidíte Tesla Semi, což je plně elektrický nákladní vůz. Jde o naprostou novinku, neboť první modely se k zákazníkům dostaly teprve v prosinci roku 2022.

Porovnání prodejů s jinými značkami

O Tesle se dají pět ódy neustále. Aby ale byla vidět realita, je potřeba nějaké porovnání. Zkusme si ukázat, jak si prodeje jednotlivých modelů stojí oproti jiným společnostem.

Tabulka ukazuje globální prodeje čistě elektrických a hybridních vozidel podle jednotlivých značek. BEV jsou vozidla, která jezdí pouze na elektřinu. PHEV jsou hybridy, které lze ale nabíjet i ze sítě. Pokud chceme srovnávat Teslu, bude stačit, když se zaměříme na BEV.

Globální je Tesla největším prodejcem čistých elektromobilů na světě. Zhruba o třetinu horší je čínská značka BYD a na třetím místě je koncern Volkswagen. Z toho pohledu Tesla vede o skutečně velký kus. U “známých” značek na západě to dokonce podporuje i meziročním růstem, který byl rychlejší jen u společnosti Hyundai.

O Tesle panuje ještě v mnoha kruzích pověst jisté ojedinělosti. Zní to vše hezky, čísla rostou, vozidla se prodávají. Jak je ale vidět, Tesla už dávno není samotným hráčem. Mnoho firem s většími zdroji vydává své vlastní modely a je otázkou, jestli s nimi dokáže Tesla udržet krok

Vedlejší podnikání – Baterie, obnovitelné zdroje a humanoidní roboti

Tesla má jako hlavní podnikání automobily. To je ale rozhodně nebrzdí v rozvoji jiných směrů. Společnost pracuje svým způsobem na celém ekosystému výrobků. Většina produktů souvisí s bateriovou technologií a obnovitelnou energií, takže mohou pracovat a navzájem se podporovat. Které to jsou?

  • Tesla Powerwall a Powerpack – Velká baterie či “powerbanka” pro domácnosti a podniky
  • Tesla Roof a solární panely – Kromě toho, že Tesla vyrábí své vlastní solární panely, přišla na trh také s nápadem “solárních tašek” na střechy. Ty fungují jako malé solární panely, nicméně na budově vypadají jako naprosto normální střecha

Dalo by se skoro říct, že zde lze najít určitou paralelu na Apple. Bydlíte v domě na předměstí. Koupíte si Teslu. K tomu přidáte nabíjecí stanici. Když už jste v tom, zařídíte si i solární panely a powerbanku pro celý dům. Vše je synchronizované a plně optimalizované, takže systémy “žijí” v symbióze. 

Data, optimalizace systémů a autopilot

Tesla sice může vypadat jako automobilka (a rozhodně se tak dá i z pohledu výnosů označit), ale to jen povrch. Základem Tesly je totiž gigantický datový procesor, který sbírá každý ujetý metr, vybitou baterii a zatočení volantem.

Asi nejlepší list sbíraných dat lze nalézt na stránce Zimlon.

Celý tento list se soustředí pouze na analýzu vozidel. Jsou zde data o bezpečnosti, jízdních vlastnostech, bateriích, napojených zařízeních, data o pozemních komunikacích a mnoho dalšího. Představte si ty možnosti. 

Podobný výčet lze najít i u ostatních produktů. Co takhle prodávat data pojišťovnám, které budou účtovat zákazníkům částku podle stylu a agresivity řízení? Oznamování stavu vozovky úřadům? Překračování rychlosti se odešle okamžitě na policii? Je to neskutečný výtvor, ze kterého až mrazí.

Autopilot od Tesly

Jestli jste nežili posledních pár let pod kamenem, jistě k vám došlo nějaké video elektromobilu, který řídí sám sebe. Autopilot od Tesly je funkce, která umožňuje uživateli odevzdat kontrolu nad vozidlem počítači. Již teď jsou auta schopná zrychlovat, zpomalovat, zatáčet, a dokonce i předjíždět. Takto se tvoří budoucnost dopravy, která by ale absolutně nebyla možná bez sběru dat.

Autopilot také otevírá dveře již zmiňovaným robotickým taxi. To by mohl být pro Teslu další zlomový moment. Pokud by se něco takového podařilo, společnost by v podstatě vytvořila další obor, ve kterém by byla první. Robotická taxislužba byla řádově levnější, s velkou pravděpodobností by měla i méně dopravních nehod než reální řidiči a principy, které se zde použijí, by se daly použít i v jiných sférách. Co třeba automatizovaná nákladní auta, kombajny apod.?

Finanční výsledky Tesly

Jako investoři si musíte klást otázku – Je to jen hezká písnička pro investor, nebo je společnost skutečně zdravá i z pohledu financí? 

Mladé firmy to mají těžké, a to víc ty, které ke svému startu potřebují velký kapitál. Tesla na tom nebyla jinak. První roky společnosti se táhly ve znamení ztrát. Začněme ale výnosy.

Jak můžete z grafu vidět, Tesla své výnosy každoročně zvyšuje.

Křivka vypadá nádherně, ale výnosy jsou jako pozlátko. Záleží na tom, co je pod nimi. Jak je na tom Tesla z pohledu ziskovosti?

Můžete si všimnout, že teprve v roce 2020 se Tesla dostala do zelených čísel. Důvodem dokonce nebyly automobily, nýbrž prodej emisních kreditů. Další roky už to ale dokázala “pouze” prodejem svých produktů a poslední rok, tedy 2022, byl prozatím rekordní. 

Stejně jako u prodeje jednotlivých modelů, i zde se na společnost podíváme v porovnání s trhem.

Ukazatele efektivity ROA a ROE mluví o tom, jak dobře je využit kapitál společnosti. Průměry jsou samozřejmě ovlivněné historií firmy a dá se očekávat, že nebudou nijak slavné. Jak je na tom ale Tesla dnes.

Rentabilita celkového kapitálu Tesly, která vyjadřuje efektivitu řízení celého majetku společnosti, je zhruba pětkrát větší než průměr odvětví. Podobný scénář je i u Rentability vlastního kapitálu. Tesla překonává trh i v maržích na různých úrovních výkazu zisku a ztrát, a jinak tomu není ani u průměrného růstu výnosů.

Jestli vás tato data zajímají, můžete se na ně podívá skrze stránku CSIMarket.

Akcie Tesla – Vývoj ceny a dividenda

Cena Tesly a její volatilita by si zasloužila svojí vlastní kapitolu. Tesla je dnes ohromnou společností z pohledu tržní kapitalizace, ale i přesto dokáže cena akcií udělat věci, které byste od jedné z největších firem na světě nečekali.

Jak můžete vidět, jen za poslední kvartál dokázala cena poskočit o necelých 50 %. U společnosti s tržní kapitalizací skoro 600 miliard dolarů je něco takového skutečně unikátní.

Nejeden pokles byl také způsobený samotným Elonem Muskem. Jeho mediální prezentace je na investory jako poplašná trouba, která dokáže všechny zpanikařit, ale stejně tak vyburcovat k nákupům. Co si pod tím představit? 

Tak třeba oznámení o tom, že se z Tesly stane soukromá společnost stažením z burzy. Nebo kouření marihuany v podcastu Joe Rogana. Nejednou dostal Elon Musk přes prsty i od soudů, ale to ho v podstatě nijak nerozhodilo. Je jasné, že někoho tato mediální osoba od investice odradí. Musk je prostě neřízená střela. Je ale otázka, jestli by se bez něj Tesla dokázala dostat do pozice, ve které ji známe dnes.

Z pohledu akcionářské struktury vlastní Elon Musk 13,01 %. Za ním se nacházejí podílové fondy a drobní akcionáři.

Pro dividendové investory bude Tesla spíše nezajímavá. Je logické, že takto dynamicky se rozvíjející společnost nebude mít dividendy v popředí zájmu. Má spoustu nákladů, projektů a investic, ve kterých se hodí každá volná koruna. Je možné, že do budoucna se nějaká dividenda vyplácet začne. Prozatím s tím ale nikdo nepočítá.

Závěr – Stojí společnost Tesla za investici?

Tesla je vhodná společnost pro méně konzervativní investory. Nic jiného snad ani nejde říct. Vyplývá to z jejího charakteru. Tato technologická společnost je ještě pořád velmi mladá a neustále se dynamicky vyvíjí. To však není nic proti ničemu. Tesla jde kupředu a rozhodně se nezdá, že by plánovali zastavit. Elektromobily jsou dnes na každém rohu, všemožné analytické údaje proudí a systémy budou stále lepší a lepší.

Další věc, která Tesle jednoznačně pomůže, jsou globální tlaky environmentalismu. Zelená řešení zasahují i do automobilového průmyslu a Tesla je v tomto ohledu perfektně situovaná tak, aby z těchto tendencí benefitovala.

Co může někomu automobilku znechutit je Elon Musk. Faktem prostě je, že jeho osobnost je plně spjata s vývojem společnosti ze všech úhlů pohledu. Každé jeho slovo je sledováno celým světem a kdejaký výrok již způsobil pád ceny akcií. Na společnost také nevrhají dobré světlo neustále sliby. Už několikrát bylo oznámeno spuštění prodejů, nové produkty, technologie a další věci, a to jen proto, aby následně přišel odklad na neurčito.

Takže jaký je závěrečný verdikt? Za nás je Tesla jednoznačně společnost, která za pozornost stojí. Jde o elektromobilového giganta, který si prošel velmi náročnou cestu plnou ztrát a nezdarů. Dnes je ale firma v úplně jiné situaci než tři roky zpět. Zisky rostou skutečně obřím tempem a auta se prodávají po celém světě ve statisícových objemech. I když je volatilita Tesly nebezpečná a může mnoho investorů vystrašit, zdá se, že společnost již své místo ve světě má. Akcii Tesla můžete koupit například u brokere Robomarkets.

Avatar Autor
Martin Doležal

V osmnácti letech si místo parašutistického kurzu zvolil investici do akcií. Od té doby ho trhy školí každý den. Když v roce 2020 poznal kryptoměny, změnilo to jeho uvažování o celém světě. V tuto chvíli pracuje na projektu Banditize.

Robomarkets

Broker pro nákup akcií Tesla

Hodnocení
Přečíst recenzi