V našem rozhovoru s Jiřím Kacerovským, Chief Data Officer, Head of Data CoE v Komerční bance, se zaměříme na transformaci a budoucnost práce s daty v bankovním sektoru. Jiří nám přiblíží svou cestu k roli lídra datového oddělení, hlavní cíle a výzvy jeho týmu, technologické nástroje pro správu a analýzu dat, a také význam datové kvality a ochrany osobních údajů. Rozhovor zároveň slouží jako pozvání na KPMG Data Festival, který se uskuteční na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde můžete nahlédnou do světa datové analytiky a podívat se, jak dnes (ne)fungují data ve firmách.

Dobrý den, Jiří, děkuji, že jste si udělal čas na rozhovor pro náš magazín. Jak byste se pro začátek představil?

V Komerční bance mám na starosti útvar Data Center of Expertise, který zastřešuje datové kompetence přes celý agilní perimetr banky. Jsme maticově organizovaní v rámci tzv. tribů a squadů. Za data se jedná o role datových analytiků, datových inženýrů a datových vědců, kteří působí v konkrétních business týmech (squadech), tzn. společně s business rolemi dohromady.

Jaká byla vaše cesta do role Chief Data Officer v Komerční bance? Zajímala vás data vždy?

Vždy jsem se zajímal o technologie. Datová oblast mě oslovila už před lety, v rámci řízení master data managementu, tedy disciplíny, v níž byznys a IT spolupracují na zajištění jednotnosti, správnosti a správy podnikových dat. Pochopil jsem, že správná data jsou krevní oběhová soustava všech systémů a žádný nemůže fungovat bez nich. Od produktů to potom už byla rychlá cesta k Business Intelligence a analytice. Po několika letech strávených v zahraničí jsem do Komerčky přišel již po začátku digitální transformace, které interně říkáme NDB (Nová Digitální Banka). Nadchlo mě být součástí tohoto výjimečného projektu – jak rozsahem změn, tak důrazem na zjednodušování procesů.

jiri-kacerovsky-prace-s-daty

Jaký je hlavní cíl a úkoly datových oddělení v KB?

Cílem je využívat naše data na maximum, v kterémkoli oddělení. Důležité je mít vždy po ruce to co potřebuji, a proto klademe důraz na samoobslužnost (self-service) všech našich zaměstnanců pro přístup k datům, protože počet a kapacity datových profesionálů budou vždy omezené. Klíčem k úspěchu je podle mne předat každému kolegovi „lásku k jeho datům“, jelikož v bance každá aktivita a každý proces je o datech a jenom správnou péčí o ně a jejich využíváním mohu svoji práci dělat dobře, a také se v ní zlepšovat. Celkově máme v bance přes dvě stě datařských profíků, kteří krom standardní agendy jako je analytika nebo návrh, vývoj a provoz datových řešení, mají za cíl právě co nejvíce k datům přitáhnout svoje business kolegy v týmech, aby s daty všichni pracovali v každodenní agendě.  

Můžete mi popsat technologie a nástroje, které vaše oddělení používá? Jaká technologická řešení používáte pro správu a analýzu velkých dat?

Nástrojů a platforem máme celou řadu, některé jsou i na konci svého životního cyklu, a proto nyní pilně plánujeme jejich náhradu za moderní cloudový data stack – to bude obrovská změna pro každého v bance. Naše stávající technologie datového skladu (Teradata) a data lake (Cloudera) jsou používány napříč celou bankou. V rámci naší digitální transformace, kde dochází k výměně primárních systémů banky, jsme se posunuli v datové oblasti k decentralizaci datového řešení. Nové systémy potřebují nové datové digitální dvojče, a proto jsme se rozhodli budovat pro novou digitální banku nové datové věci v distribuované architektuře data mesh, integrací dat do „datových produktů“. To nám umožňuje být více flexibilní v rámci business týmů, během celého hodnotového řetězce a mít dobře popsané odpovědnosti za data. Navíc věřím, že s datovými produkty budeme i efektivnější pro nadcházející přechod do cloudu.

Jaký je váš přístup k datové vizualizaci a reportingu pro interní a externí stakeholdery? Jakým způsobem se snažíte data předávat srozumitelně a efektivně?

Důležité je dostat informaci včas, nečekat vždy až na ideální dashboard nebo report. Snažíme se prototypovat, získat základní porozumění datům klidně i v surové podobě a až následně standardizovat do reportů a vizualizací. Jako standardní platformy používáme IBM Cognos a Microsoft Power BI, kde budujeme nové věci a chceme sem postupně celkově přejít. Myslím, že je důležité přistupovat k informacím holisticky a proto v rámci naší datové akademie máme pro kolegy kurzy kritického myšlení a správného měření a pochopení signálů, bez ohledu na technologický nástroj. Informační šum na celém světě bude do budoucna narůstat a důležité je rozlišit ty správné signály.

Jakým způsobem se staráte o ochranu osobních údajů a zabezpečení dat v souladu s regulacemi jako GDPR?

Bankovnictví je silně regulované odvětví, protože finanční služby jsou pro všechny kritické. Pečlivě dbáme na pravidla GDPR pro zpracování dat, ale také jsou pro nás určující regulace jako BCBS-239 pro kvalitu dat ve výkaznictví. S příchodem generativní AI se více a více zabýváme etickými hledisky, nejen z pohledu nového AI Act, ale obecně jaká data vůbec chceme spojovat a využívat.

V současnosti například pracujeme na vlastním voice botovi, který bude schopný přes telefon obsluhovat klienty. Jednou z jeho funkcí může být i připomínání splatnosti úvěrů přes telefon. To je citlivé téma, a proto usilovně pracujeme na tom, aby bylo klientovi vždy jasné, jestli komunikuje s člověkem nebo s robotem. Technologie totiž pokročily takovým způsobem, že rozeznat to je velmi těžké.

Jaká byla nejvýznamnější iniciativa nebo projekt v oblasti datového managementu, který jste v poslední době dokončili, a jaké byly jeho výsledky?

Jak už jsem zmínil, klíčová je naše digitální transformace, kde v datové oblasti se jedná o změnu přístupu na data mesh, tedy způsobu práce s daty založenému na vybudování decentralizované datové architektury. Pro oblast retailového bankovnictví, jednu půlku banky, již máme zapracováno a je před námi ještě druhé půle, korporátní bankovnictví. Jsem rád, že se nám povedlo datové produkty vytvořit v business odděleních, kteří je vlastní a berou jejich rozvoj a provoz za své, včetně finančního pokrytí v rozpočtech. To beru jako úspěch, změna organizace a myšlenkové nastavení vlastnictví dat je dřina. Naplňuje mě to sebevědomím, že dokážeme v nadcházejícím roce společně s kolegy nastartovat i technologickou změnu našich datových platforem do cloudu.

Jak vidíte budoucnost datového managementu a jaké inovace a změny očekáváte v této oblasti v následujících letech? Jak práci s daty ovlivňuje umělá inteligence?

Datový management bude více komodizovaný, standardní platformy budou více podporovat nativně různé metadatové nástroje a budou více otevřené. Očekávám, že GenAI se zlepší a přebere roli reportingových a vizualizačních nástrojů, tj. bude odpovídat na otázky formou konkrétních výstupů z dostupných podnikových dat a přirozeně je obohatí o externí informace. Nadále ale zůstane klíčem úspěchu data governance a datová kvalita, bez které ani GenAI nedokáže poskytnout relevantní výstupy z dat. V rámci IT vidím do budoucna sdílení přístupů a nástrojů mezi data engineeringem a software engineeringem.

Komerční banka je jedním z partnerů KPMG Data Festivalu. Pozval byste naše čtenáře na zmíněnou akci? Je něco konkrétního co by si neměli nechat ujít?

Určitě mohu Data Festival doporučit celé odborné veřejnosti jako skvělou příležitost získat přehled o aktuálních trendech a výzvách v data managementu. Komerční banka má k letošním tématům opět hodně co říci a sdílet náš pohled. Osobně doporučuji workshop kolegů Zuzky Opletalové a Petra Korce ohledně data governance a metadat – klíč jak servírovat data. Dále také přednášku kolegyně Petry Chvojkové k budování datové komunity – proč to jde ve stádu lépe? Pokud mi to časově vyjde, rád se zastavím na našem KB stánku v atriu Rajské budovy VŠE a navštívím některé přednášky.

data-festival-data-na-taliri
Avatar Autor
Lukáš Raška

Už nějakou dobu ponořen do světa FinTechu, investování a udržitelnosti. Pomocí dat popisuje fungování financí a technologií ve srozumitelné formě.

KPMG Data Festival

Data na talíři

Chci se registrovat!