Na téma okamžitých plateb jsem se podívali s Radoslavem Tomašiakem, který zastává pozici Account to Account payments on POS terminals ve fintechu kevin.
Platby projdou v roce 2023 radikální změnou, kterou podpoří rychlý technologický pokrok a změna chování spotřebitelů. Hlavní roli bude hrát pohodlný a bezproblémový zážitek z placení prostřednictvím chytrého telefonu. Liberalizace trhu platebních služeb změní v roce 2023 způsob, jakým platební společnosti přistupují ke svým zákazníkům. Investice budou směřovat hlavně do zvýšení bezpečnosti online produktů a zjednodušení nákupního procesu v kamenných obchodech a e-commerce.
V důsledku pandemie se celosvětově prosazují nové platební trendy, které rychle nahrazují tradiční metody jako je hotovost nebo platební karty. Podle průzkumů společnosti PwC se počet bezhotovostních transakcí do roku 2025 celosvětově zvýší o více než 80 procent.
Masové rozšíření finančních technologií potvrzují také údaje o počtu stažených finančních aplikací, které se po začátku pandemie v Evropě zvýšilo o 72 %. Přichází doba digitalizace finančních služeb a bezhotovostních plateb. Podle predikcí dosáhne velikost globální trh digitálních plateb do roku 2026 hodnoty skoro 20 bilionů dolarů. V roce 2018 měl přitom trh hodnotu 3,5 bilionu dolarů.
Rychlé a přímé platby jako nový normál
Vznik otevřeného bankovnictví a rozhraní pro programování aplikací (API) naplno otevřelo novou éru finančních služeb. Dynamický vzestup alternativních platebních metod boří dominanci tradičních finančních služeb. Do popředí zájmu spotřebitelů a obchodníků se proto dostávají okamžité a přímé platby A2A (account-to-account). Řeší totiž řadu aktuálních potřeb obchodníků a spotřebitelů. Stále více lidí preferuje nové způsoby digitálních plateb prostřednictvím chytrých telefonů jako je Apple Pay nebo Google Pay.
Údaje České bankovní asociace ukazují, že také v Česku roste počet lidí, kteří využívají „chytré“ způsoby placení. Mobilem dnes běžně platí pětina Čechů a 82 procent lidí upřednostňuje bezkontaktní platby. Tyto platby však stále probíhají prostřednictvím stávajících karetních systémů, místo aby zákazníci platili maloobchodníkům přímo ze svého bankovního účtu. Obchodníci proto mohou svým zákazníkům nabídnout pouze omezený počet platebních možností, které sebou nesou vysoké poplatky a dlouhou dobu zúčtování platby. Může tak trvat několik dní nebo dokonce i týdnů, než peníze dorazí na účet obchodníka poté, co zákazník zaplatil platební kartou.
Inovativní platební metoda A2A umožňuje provádět bezhotovostní platby přímo z účtu kupujícího na účet obchodníka, a obejít tak karetní sítě. Díky tomu nabízí vyšší rychlost, nižší náklady, personalizaci služeb, lepší přehled o cash flow a vyšší zabezpečení.
S pokračujícími zprávami o hospodářské recesi se tlak na snížení provozních nákladů obchodníků stává důležitější, než kdy jindy. Udržitelný cenový model hlavně pro maloobchodní transakce zajišťuje, že firmy mohou nadále investovat do nových produktů a dalších inovací, které přinášejí prospěch spotřebitelům i podnikům. A2A platební metodu lze díky moderním technologiím integrovat kromě online světa, také do kamenných obchodů.
Přímé platby a data
Trend nárůstu přímých plateb už pozorujeme ve Velké Británii, Nizozemsku a Skandinávii. Pozadu ovšem nezůstává ani Latinská Amerika či Asie. Průzkum agentury Accenture ukázal, že přímé platby z účtu na účet využívá celosvětově alespoň pětkrát týdně 10 procent lidí. Například v Nizozemsku funguje systém přímých plateb A2A s názvem iDEAL, který zpracovává více než 70 procent plateb e-commerce trhu. V minulém roce zprocesoval okolo 5 miliard transakcí.
Britský regulátor platebních systému zase nedávno uvedl, že poplatky spojené s přijímáním plateb kartou jsou „přemrštěné“ a přepínání mezi zprostředkovateli plateb zdlouhavé a nepohodlné. Společně s dalšími regulačními orgány ve Velké Británii představil v minulém roce vizi k naplnění potenciálu plateb v rámci otevřeného bankovnictví, ve kterém hrají právě A2A platby důležitou roli. Podle průzkumů by více než polovina britských spotřebitelů akceptovala platby A2A prostřednictvím otevřeného bankovnictví.
Třetina zákazníků navíc uvedla, že důvěryhodná značka by je přiměla používat přímé platby místo klasických plastových karet. Také v Česku roste obliba přímých plateb. A2A platby už využívají tisíce eshopů v rámci portfolia platební brány Comgate nebo Barion. Napřímo je využívá například Slevomat nebo Alensa. Slevomat dokonce spustil vlastní platební metodu přímých plateb s názvem Slevomat Pay.
“Zákazníkům dlouhodobě přináší technologické novinky a vlastní platební metoda je jednou z nich. Ta je založena na technologii platby z účtu na účet s příslibem reálného doručení peněz. Tím pádem nám to zapadá do našeho business modelu, kdy pro zřízení rezervace v hotelu nebo zážitku můžeme nabídnout pouze okamžité možnosti pro platbu,” vysvětluje novinku ředitel Slevomatu Ladislav Veselý s tím, že služba převádí peníze v reálném čase (Slevomat, 2023).
Jsme přesně uprostřed změny samotného přístupu spotřebitelů k platbám a finančním službám. Důležitý bude zejména pohodlný a bezproblémový zážitek z placení prostřednictvím chytrého telefonu. Společnosti, které nebudou chtít integrovat nové platební metody, mohou podle odhadů do roku 2025 přijít až o 89 miliard dolarů příjmů. Není proto otázkou “zda”, ale “kdy” přesně uvidíme masivní rozšíření inovativních platebních metod, které bude přijímat stále více obchodníků.
Zdroj: Kevin a Fintree