Zdroj obrázku: e15.cz
České e-shopy se pečlivě připravují na již za dveřmi klepající vánoční období. Průzkumy společnosti Shoptet ukazují, že až třetina e-shopů plánuje najmout brigádníky, bez kterých by nebyly schopné zvládnout zvýšené počty objednávek a zájem zákazníků o jejich produkty. Mimo to také počítají s možným zpomalením dodávek produktů.
Před českou e-commerce nyní stojí nejoblíbenější a zároveň nejnáročnější část roku, na kterou se mnoho internetových obchodníků připravuje dlouhé měsíce dopředu. Zvětšují se skladové zásoby, chystají se propagační a slevové akce a mimo to se posiluje i expediční tým, bez kterého by se jen těžko obešli. Letošní srpnový průzkum společnosti Shoptet ukazuje, že až třetina českých e-shopů bude před vánocemi posilovat týmy o nové brigádníky na vybavování objednávek a administrativu.
„Z výsledků průzkumu vyplývá, že až třetina našich zákazníků plánuje před Vánoci najímat nové pracovní posily. Vnímáme také, že mají zvýšenou obavu o včasné dodávky zboží. Období Vánoc je pro e-shopy naprostým vrcholem celé sezóny, kdy se jim často až několikanásobně zvýší tržby. Přistupují k tomu proto s velkou vážností a snaží se vyladit i ty nejmenší detaily, aby vše proběhlo hladce,“ říká CEO společnosti Shoptet Samuel Huba.
Samuel Huba ze společnosti Shoptet, Zdroj: Shoptet
Včasná expedice je u vánočních dárků klíčová
Personální posílení expedičních týmů v předvánočním období je v e-commerce již každoroční záležitost. Stálé množství zaměstnanců by totiž kapacitně nedokázalo zvýšené počty objednávek bezproblémově odbavit, a proto se e-shopaři snaží chybějící sílu dočasně obsadit brigádníky.
„Letos jsme připraveni posílit expedici o brigádníky. Máme nový systém, který je připraven tak, aby k nám mohl nastoupit kdokoliv a zaučení bylo jen otázkou chvilky. S tímto nám hodně pomáhá Shoptet, který pokročilé funkce podporuje. V sezoně je znát každá vteřina a pokud se nám podaří vyexpedovat co nejvíce objednávek v den objednání, minimalizujeme počet vratek. Zároveň se nám podaří získat zákazníkovu důvěru pro další nákup a dobré hodnocení,“ komentuje majitel e-shopu Denishenry, Ondřej Mikoláš.
E-shopy trápí nedostupnost materiálů
Kromě pracovní síly se e-shopy obávají i zvýšené nedostupnosti materiálů a tedy i zpomalení dodávek žádoucího zboží. Již nyní se svět potýká s nedostatkem čipů, což ovlivňuje celý segment elektronických výrobků. Zvýšená poptávka by tak teoreticky mohla tento segment zbavit veškerých zásob u některých oblíbených modelů. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) aktuální situaci na trhu popisuje tak, že výrobci elektroniky musí pečlivě volit, do kterých produktů svoji zásobu čipů použijí. Chybí také obalové materiály a narůstá cena dopravy.
„Brigádníky jsme dosud vyloženě kvůli vánočním svátkům nenabírali. Prozatím stačilo jen pár procesních změn v rámci stávajícího týmu. Naopak skladové zásoby bychom nabírali rádi, ale jako spousta firem se v současnosti potýkáme s nedostupností materiálu,“ říká Anna Vacková z e-shopu Puravida.
Správná příprava vánočních kampaní trvá i měsíce
K vánočním přípravám v e-commerce patří i vhodně zvolené marketingové aktivity. Právě ty jsou výraznými klíčovými prvky k ovlivnění míry tržeb. S jejich plánováním mnoho obchodníků začíná již v první polovině roku. Jak už bylo zmíněno, důraz se klade na slevové akce, PR a vhodnou komunikaci na sociálních médiích.
„Vzhledem k tomu, že se naše šperky nakupují po delším zvážení, odstartovali jsme předvánoční kampaně již dříve. V našem marketingovém mixu nechybí PR aktivity, které jsme více posílili. Samozřejmostí je také výkonnostní marketing na sociálních sítích, Googlu či Seznamu. Před Vánoci očekáváme nárůst prodeje a podle toho plánujeme i dostatečné předzásobení,“ dodává závěrem Gabriela Dědičová z e-shopu Tiami.
Zdroj: Tisková zpráva Shoptet