Photo by NordWood Themes on Unsplash

Jak vyplývá z dat průzkumu společnosti Stem/Mark, tak přestože je bankovní identita nejmladším z dosud používaných způsobů čistě elektronického ověření identity, stala se pro veřejnost velice rychle tím nejdůvěryhodnějším. Vyplynulo to z průzkumu vyhotoveným pro českou technologickou společnost Cleverlance. Větší důvěru mají Češi už jen v klasický občanský průkaz, nebo průkaz s čipem. Ten ale většina dotázaných nemá.  

Samotný pojem “Bankovní identita” (BankID) už zná více, než polovina (57,2 %) Čechů. Tato znalost navíc stoupá například se vzděláním dotázaných. Zatímco mezi respondenty bez maturity o něm ví jen 39,1 % dotázaných, u lidí s maturitou je to už 64,1 % a mezi vysokoškoláky celé tři čtvrtiny (75 %). Poměrně vysoký zájem veřejnosti prokazuje i to, že téměř dvě třetiny oslovených (64,1 %), kteří pojem BankID znají, i vědí, jestli jejich banka tuto službu nabízí nebo ne. V Česku mají možnost využití bankovní identity klienti České spořitelny, Komerční banky, ČSOB, AirBank a Moneta Money Bank. Svým klientům ji postupně zpřístupňuje i Raiffeisenbank. Fio banka  a Unicredit Bank se ke zprovoznění služby chystají. BankId využívá k ověření svých klientů například FinTech Mallpay.

Šéf dodávky ve společnosti Cleverlance Jiří Voldán k výzkumu říká: „BankID není první metodou elektronického ověření identity.  Pro občany je ale rozhodně tou nejjednodušší. Umožní jim nejen přístup k úřadům, ale ve velmi krátké budoucnosti i ke službám mnoha komerčních firem.“

Bankovní identita

Bankovní identita si mezi Čechy vydobyla podle průzkumu poměrně rychle i velkou důvěryhodnost. Mezi čistě elektronickými způsoby ověření totožnosti zvítězila u 56,8 % dotázaných. Elektronickému podpisu plně důvěřuje už méně, než polovina lidí (49,6 %) a digitálnímu podpisu na tabletu, nebo speciálním podpisovém zařízení jen 36 % respondentů. 

„Očekáváme, že největší revoluci ohledně BankID přinese jeho využití při ověřování totožnosti u elektronického podepisování dokumentů. To umožní zásadně změnit a zrychlit dosavadní procesy založené na klasických papírových dokumentech. Teprve díky tomu se nastartuje skutečná digitalizace.“ dodává Jiří Voldán. 

Podle průzkumu společnosti Cleverlance by bankovní identitu nejvíce lidí používalo k obstarávání běžných úředních úkonů jako získání výpisu z rejstříku trestů (50,6 %), přístupu do registru řidičů (50,4 %), nebo získání potvrzení o bezdlužnosti (50,1 %). Přesná polovina dotázaných (50 %) by pak pomocí bankovní identity řešila i přístup do katastru nemovitostí. Jednou z prozatím největších příležitostí k využití BankID bylo letošní sčítání lidu domů a bytů. Prostřednictvím BankID se sečetlo přes 142 tisíc lidí. 

bankovní identita

Zdroj: Bankovní identita

O společnosti Cleverlance Enterprise Solutions:

Společnost Cleverlance je přední český dodavatel IT služeb a komplexních softwarových řešení včetně mobilních aplikací zejména v oblastech financí, telekomunikací, automotive a veřejné správy. Cleverlance vznikla v roce 2000 a dnes tvoří její tým téměř 1000 specialistů se znalostmi v oblastech obchodních konzultací a analýzy, návrhu, vývoje a implementace informačních systémů a mobilních aplikací (včetně aplikací pro virtuální a rozšířenou realitu), projektového řízení, testování a QA, informační bezpečnosti, technické podpory a kompletního outsourcingu informačních systémů.

Avatar Autor
Ondra Machač

Specialista na budování (nejen) obchodních vztahů. FinTech evangelista, který si bez technologie neuvaří ani čaj. Spoluzakladatel Podpořit.cz.

Líbí se vám článek? Podpořte Fintree kávou.

Naše články píšeme po nocích a občas musíme spánkový deficit dohnat šálkem kávy. Budeme rádi, když nás na jeden pozvete.

☕️ Chci vás pozvat!