Photo by NordWood Themes on Unsplash
Jak vyplývá z dat průzkumu společnosti Stem/Mark, tak přestože je bankovní identita nejmladším z dosud používaných způsobů čistě elektronického ověření identity, stala se pro veřejnost velice rychle tím nejdůvěryhodnějším. Vyplynulo to z průzkumu vyhotoveným pro českou technologickou společnost Cleverlance. Větší důvěru mají Češi už jen v klasický občanský průkaz, nebo průkaz s čipem. Ten ale většina dotázaných nemá.
Samotný pojem “Bankovní identita” (BankID) už zná více, než polovina (57,2 %) Čechů. Tato znalost navíc stoupá například se vzděláním dotázaných. Zatímco mezi respondenty bez maturity o něm ví jen 39,1 % dotázaných, u lidí s maturitou je to už 64,1 % a mezi vysokoškoláky celé tři čtvrtiny (75 %). Poměrně vysoký zájem veřejnosti prokazuje i to, že téměř dvě třetiny oslovených (64,1 %), kteří pojem BankID znají, i vědí, jestli jejich banka tuto službu nabízí nebo ne. V Česku mají možnost využití bankovní identity klienti České spořitelny, Komerční banky, ČSOB, AirBank a Moneta Money Bank. Svým klientům ji postupně zpřístupňuje i Raiffeisenbank. Fio banka a Unicredit Bank se ke zprovoznění služby chystají. BankId využívá k ověření svých klientů například FinTech Mallpay.
Šéf dodávky ve společnosti Cleverlance Jiří Voldán k výzkumu říká: „BankID není první metodou elektronického ověření identity. Pro občany je ale rozhodně tou nejjednodušší. Umožní jim nejen přístup k úřadům, ale ve velmi krátké budoucnosti i ke službám mnoha komerčních firem.“
Bankovní identita
Bankovní identita si mezi Čechy vydobyla podle průzkumu poměrně rychle i velkou důvěryhodnost. Mezi čistě elektronickými způsoby ověření totožnosti zvítězila u 56,8 % dotázaných. Elektronickému podpisu plně důvěřuje už méně, než polovina lidí (49,6 %) a digitálnímu podpisu na tabletu, nebo speciálním podpisovém zařízení jen 36 % respondentů.
„Očekáváme, že největší revoluci ohledně BankID přinese jeho využití při ověřování totožnosti u elektronického podepisování dokumentů. To umožní zásadně změnit a zrychlit dosavadní procesy založené na klasických papírových dokumentech. Teprve díky tomu se nastartuje skutečná digitalizace.“ dodává Jiří Voldán.
Podle průzkumu společnosti Cleverlance by bankovní identitu nejvíce lidí používalo k obstarávání běžných úředních úkonů jako získání výpisu z rejstříku trestů (50,6 %), přístupu do registru řidičů (50,4 %), nebo získání potvrzení o bezdlužnosti (50,1 %). Přesná polovina dotázaných (50 %) by pak pomocí bankovní identity řešila i přístup do katastru nemovitostí. Jednou z prozatím největších příležitostí k využití BankID bylo letošní sčítání lidu domů a bytů. Prostřednictvím BankID se sečetlo přes 142 tisíc lidí.
Zdroj: Bankovní identita
O společnosti Cleverlance Enterprise Solutions:
Společnost Cleverlance je přední český dodavatel IT služeb a komplexních softwarových řešení včetně mobilních aplikací zejména v oblastech financí, telekomunikací, automotive a veřejné správy. Cleverlance vznikla v roce 2000 a dnes tvoří její tým téměř 1000 specialistů se znalostmi v oblastech obchodních konzultací a analýzy, návrhu, vývoje a implementace informačních systémů a mobilních aplikací (včetně aplikací pro virtuální a rozšířenou realitu), projektového řízení, testování a QA, informační bezpečnosti, technické podpory a kompletního outsourcingu informačních systémů.