Objem i počet transakcí českých firem v listopadu pokračoval v růstu, oproti překotným prvním podzimním měsícům ale zvolnil. Toto zvolnění ilustruje i první meziměsíční pokles po několika měsících, jak ukazuje Index firemních nákladů, který společnost Fidoo ze skupiny Direct sleduje na vzorku více než tisícovky malých a středních firem. Firmy meziročně utrácely o 7,29 % více a o 6,36 % častěji, meziměsíčně ale počet i objem transakcí klesl o více než 5 %. Ukazuje se tak, že podniky jsou ke konci roku opatrnější s budgety – lépe se to daří těm, které díky nástrojům pro správu firemních výdajů, mezi něž spadají například předplacené firemní karty, sledují svou útratu v reálném čase. Ke konci roku si tak mohou ušetřit mnohé účetní nepříjemnosti.
České firmy s blížícím se závěrem roku upravily nákupní chování a své útraty koncentrují do větších jednotlivých nákupů. Meziměsíčně objem transakcí klesl o 5,31 % a počet transakcí klesl o 5,63 %. Meziročně nicméně náklady vzrostly o 7,29 %, tedy násobně více než v září nebo říjnu, zároveň ovšem počet transakcí vzrostl o 6,36 % – o něco méně než předchozí měsíc.
„Trend meziměsíčního poklesu objemu i počtu transakcí o více než 5 % ukazuje, že obchodně nejživější část podzimu už máme za sebou – firmy nakoupily, co budou pro letošní rok potřebovat, a nyní budou pracovat zejména na zakázkách s termínem ke konci roku, než do toho s novým rokem opět ‚šlápnou‘,“ říká Petr Herzmann, CEO Fidoo. „Je vidět, že firmy opravdu ve velkém regulují náklady – blíží se konec roku, dočerpávají se budgety a ti, kteří letos hlídali a stále hlídají náklady skutečně v reálném čase, nebudou muset ke konci roku řešit, jestli zbyde na prémie pro jejich pracovníky.“
Větší položky jsou investicí do vztahů, nesmí ale zkomplikovat začátek roku
Meziroční růst objemu nemandatorních firemních výdajů a o něco volnější růst jejich počtu ukazuje, že firmy ke konci roku dělají větší jednotlivé nákupy – zařizují předvánoční setkání, dárky pro klienty, nebo využívaly slevové akce během Black Friday a obměnily třeba kancelářské vybavení nebo výpočetní techniku. Podle dat ČSÚ rostla v listopadu i důvěra podnikatelů v ekonomiku, a to navzdory nejistotě ohledně přímého dopadu blížící se inaugurace nového amerického prezidenta. Je zřejmé, že české firmy jsou se začátkem roku připraveny opět se chopit jakékoli příležitosti k růstu.
„Velké nákupy na konci roku – to jsou často investice do vztahů. Podniky chtějí posílit vztahy se stávajícími partnery a v rámci networkingových akcí nebo nákupu early bird vstupenek na konference v příštím roce oslovit i nové. Opět jsou ve výhodě firmy, které prostředky vynakládají uvědoměle, náklady digitalizují, mají nad nimi přehled v reálném čase a drží je pod kontrolou, aby mohly lépe plánovat,“ říká Petr Herzmann. „Firmy, které k finančnímu řízení přistoupí zodpovědně, můžou najít úsporu i tam, kde by to nečekaly – třeba u převodu měn a zahraničních plateb. Několik stovek tisíc ročně firmy mohou ušetřit jen díky férovým a transparentním podmínkám, které nejsou na devizovém trhu běžné, a také úročením eurových zůstatků, které nabízíme v rámci naší nové služby ve Fidoo.“
Metodika Fidoo Indexu firemních nákladů
„Náš index sleduje náklady s výjimkou nájmů a mezd. Ty si totiž firma dokáže ohlídat, denní náklady ale spíše ne – přitom jsou nutné pro podnikání a generování zisku. Obecně jde o transakce, které pracovníci potřebují k výkonu své práce. Takže nákup materiálů, pohonných hmot, kancelářského vybavení, produkční náklady a jiné. Nejde tedy jen o mandatorní výdaje, ale také výdaje spojené s realizací zakázek a podnikáním, které mají přímou výpovědní hodnotu o ekonomice firmy. Liší se odvětví od odvětví, každopádně jsou to přesně ty náklady, které se ke konci měsíce nasčítají,“ vysvětluje Petr Herzmann, CEO Fidoo.
O společnosti Fidoo:
Fidoo je český fintech, který zjednodušuje finanční správu firem. Prostřednictvím chytrých řešení automatizuje správu zaměstnaneckých výdajů a nabízí jednoduché, rychlé, výhodné a bezpečné zahraniční platby a směnu měn. Díky tomu šetří podnikům čas i peníze, aby se mohly naplno věnovat svému byznysu. Jako vydavatel karet Mastercard, s licencí od ČNB a ve spolupráci s KB, stojí jako renomovaný a stabilní partner. Fidoo je členem skupiny Direct, kde společně s Direct pojišťovnou, Direct auto, Direct technologies a Direct nadací přináší lehkost do oborů, které nefungují tak, jak by měly.