S Michalem Vojákem, CEO české softwarové agentury Designdev a zároveň i mladého startupu UserUP, jsme se potkali na konferenci Web Summit v Lisabonu. Po návštěvě jejich stánku a ukázce zajímavého produktu, jsme se rozhodli spolu vytvořit rozhovor, jelikož by jejich řešení mohlo pomoci spoustě našich čtenářů.
Michale, přibliž nám trochu prosím UserUp. Čím se vlastně zabýváte?
Když bych to vzal ze široka, 95 % nápadů na nový produkt selže – vůbec neuspěje. Tohle se týká i firem jako jsou Google nebo Microsoft. Ta statistika je prostě neúprosná. Když se podíváme na startupový svět, tak 9 z 10 start-upů zbankrotuje. Tahle čísla jsou velká a velký problém. Když jdeme do detailu, tak je to tím, že nenaplňují potřeby uživatelů.
A jak splňovat potřeby a očekávání uživatelů? To je jedna z našich hlavních misí. Proto se i jmenujeme UserUP, protože se do procesu tvorby produktu snažíme dostat uživatele. Ono to samozřejmě není jediný cíl, druhá důležitá věc je, co má produkt přinést firmě za benefit. Je velice důležité, aby manažeři, designéři, product owneři a podobně nevyráběli produkty pro sebe, ale aby je vyráběli pro uživatele a tím naplňovali reálnou uživatelskou potřebu.
Jak vznikl nápad na zrod tohoto start-upu?
My máme s kolegou Martinem Henychem digitální agenturu, respektive děláme návrh a vývoj a je to již asi osm let, co jsme firmám začali dodávat UX. V té době bylo UX ještě na zrodu. Ale i po letech dělání UX jsme cítili, že to pořád úplně nefunguje, že tam něco dře. Takže jsme se zhruba před čtyřmi lety rozhodli, že to začneme zkoumat a zjistili jsme, že problém je už v samotném Product managementu. Zjistili jsme, že v zahraničí již vznikají metodiky jak propojit business a UX. Tato fáze se jmenuje product discovery, což je zjišťování toho, co by se reálně mělo v produktu vytvářet.
Zjistili jsme, že tady v této oblasti není moc konkurence. Výjimkou jsou společnosti typu Product Board, ale ty to dělají zase trochu jinak než my. Začali jsme to tedy studovat a zabývat se tím a tak postupně vznikl UserUP.
Co to vlastně je product discovery ve vašem pojetí?
Když se podíváme, jak dřív vznikaly produkty, tak to šlo tak, že někdo vymyslel nápad, vytvořilo se zadání a přes vodopád (vodopádové projektové metodiky) se to vytvořilo. Tento proces nebyl vůbec efektivní a zjistilo se, že je potřeba na to jít trochu jiným způsobem. Proto vlastně vznikl i agilní vývoj. Dnes spousta firem přechází na Scrum a dále se agilně transformují, a to včetně bank a jiných společností. To je ale bohužel agilita pouze v oblasti product delivery – v tom jak naprogramovat produkty. Ale produkty jsou často stále vymýšleny tak, že mně se něco líbí, tak to pojďme dělat.
Mně se hrozně líbí citace Einsteina, který řekl: “Kdybych měl 60 minut na to vyřešit nějaký problém, tak věnuju 55 minut tomu, abych ten problém pochopil a jen 5 minut na to, abych ten problém vyřešil”.
Dnes se to děje naprosto obráceně. Já identifikuji nějaký problém, rychle se zamyslím, a začnu vyrábět řešení. V product discovery se naopak snažíme pochopit, co by se mohlo vyrábět. Následně to dáváme na zpětnou vazbu uživatelům a až jsme si relativně jistí, že to, co chceme vyrábět, teprve pak to dáváme na vývoj. Tím se vlastně zlevňuje vývoj, protože se vyrábí jen to, co má smysl.
Dokázal bys uvést nějaký modelový příklad v oblasti financí?
Určitě, my máme zkušenosti například s bankami, kde je vhodné zkoumat uživatelské potřeby a banky to už dnes dělají. Dle potřeb uživatelů pak navrhují řešení, které jim pomůže a následně tak i bance jako takové. Kdybychom měli brát například jakýkoliv FinTech, je to dost podobné. Firma by si měla říct za čím jdou, co produkt má přinášet a pak zkoumat jaké mají potřeby jejich uživatelé. Pozor ale, cíl není vytvořit nový filtr nebo vyhledávací políčko. cíl je například, že chceme zlepšit onboarding process do aplikace, chceme zvýšit počet investic a tak dále.
Tedy příkladem může být mám aplikaci pro fintech. Nastavím si cíl, že chci zlepšit onboarding process. Začnu zkoumat problémy stávajícího řešení s uživateli a z jejich zpětné vazby získám popis co jim vadí. Může to být například – nechci vkládat osobní údaje dříve než… Nechci se přihlašovat přes Facebook protože tomu nevěřím atd. Poté co toto vím, můžu hledat řešení jako jejich obavy vyvrátit či potřeby podpořit. To už je ve zkratce product discovery.
Co je product discovery tedy již chápu, ale jak v tom konkrétně pomáhá UserUp?
My vlastně máme produkt, který dává dohromady základní pilíře product discovery. Jedna je product discovery backlog – to co bych chtěl zkoumat a mohl vyrábět. Čtenáři, kteří mají zkušenosti s vývojem určitě znají product delivery backlog – epicy, user storky a tasky. My potřebujeme trochu jiný backlog. My potřebujeme znát cíle a potřebujeme vědět příležitosti, což jsou vlastně ty uživatelské potřeby, přání a obavy.
UserUp nabízí tento backlog ve formě opportunity solutions tree, což je vlastně framework od Teresy Torres, který pomáhá prioritizovat nápady a příležitosti. Je potřeba to brát jinak než prioritizaci s vývojáři. Tohle je opravdu prioritizace nad nápady, myšlenkami a k tomu pomáhá OST framework, což je jedna z částí naší aplikace.
Druhá nedílná část je uživatelský výzkum a feedback. V UserUpu je část, která pomáhá provádět uživatelský výzkum. My jsme dneska v MVP fázi a zatím nabízíme hloubkové rozhovory, ale už pracujeme i na uživatelském testování a dalších výzkumech. Obrovská výhoda je spojení právě discovery backlogu s výzkumem. Nezapadne vám jediná informace a navíc můžeme týmu podstrkávat různé informace ze všech výzkumů, které firma již provedla. Podstrkávat říkám naschvál, protože víme, že často lidé neprochází výzkumy, když chtějí něco vytvářet. UserUP jim bude informace podstrkávat sám, vždy když to bude dávat smysl.
Jaký je váš business model?
Fungujeme jako klasické SaaS na bázi subscription. Platí se tam za contributora. To znamená platba pouze za členy týmu, kteří potřebují s nástrojem pracovat. My ale očekáváme, že i vývojáři budou chtít vědět, co se v Product discovery dělá. To je mimochodem dost důležité, aby i vývojáři byli zapojeni do toho, co se vymýšlí v rámci produktu. Za za roli, která má pouze čtecí práva se u nás však neplatí.
V jaké jste aktuálně fázi a co jsou vaše hlavní priority do budoucna?
My jsme v tuhle chvíli ve fázi, kdy jsme vyrobili něco, co firmy mohou už reálně používat. Samozřejmě tím, že si sami děláme product discovery, tak máme relativně plný backlog nápadů, které bychom potřebovali realizovat, protože ty firmy po nich volají, ale již dnes můžou provádět uživatelský výzkum a tvořit si tam discovery backlog.
Naše vize do budoucna je dostat do aplikace hodně edukace. To co my víme je, že product discovery je relativně složité. My bychom chtěli, aby když tam člověk dojde, tak aniž by uměl různé product discovery frameworky, tak ho to ta aplikace naučí či jimi provede. To je jedna z výzev, kterou máme před sebou.
Dále na pořadí je samozřejmě přidat více výzkumů, které pomáhají týmům získávat správné informace ve správný čas.
Jak si užíváte Web summit? Je to pro vás zatím hodnotná konference?
Je to super! Je to tu velké, myslím 70 000 lidí. To znamená spoustu front. Pro nás je to ale skvělé, protože tu máme stánek, kde můžeme ukazovat náš produkt a získávat na něj zpětnou vazbu, což je pro nás důležité.
Budeme tady také prezentovat i věci na podiu. Dále je tu skvělá česká komunita, která velmi dobře funguje. Celkově se ale snažíme potkávat s různými lidmi a dostávat se do povědomí a pro tyto účely je konference super.
Super nástroj. Vyzkouším na dalším projektu.