Bankovní instituce jsou firmy, které vaše peníze drží a spravují. Nad nimi je ale postavený celý rozsáhlý systém platebních procesorů, díky kterým můžete s vaším majetkem pohodlně pohybovat a platit. Právě jednou z těchto firem je i světoznámý PayPal. Zprostředkovatel plateb se stal standardem online světa, který svým zákazníkům umožňuje odesílat a přijímat platby s komfortem a bezpečím. Pro nás je ale důležitější to, že je PayPal veřejně obchodovaná společnost a může se tak stát dobrým doplňkem našich portfolií.

V tomto článku si vytáhneme lupu a na tohoto giganta se podíváme pěkně podrobně. Popíšeme si celý příběh PayPalu, ukážeme si business model a zabrousíme i do vod finančních výkazů. Jelikož se jedná o akciovou společnost, předvedeme si následně i praktický způsob, jak cenné papíry nakupovat s pomocí brokera RoboMarkets. 

Historie společnosti PayPal – Od bezpečnosti k platebnímu systému

V historii technologií je vždy několik zlomů, které naprosto změní hrací pole a otevřou dveře pro nápady, jejichž uskutečnění bylo do té doby velmi obtížné. Můžeme to vidět na digitální revoluce a internetu. Tento výtvor úplně přeskládal žebříčky největších společností na světě, a to za pouhých pár let. 

V této vlně inovací se ocitl i PayPal. Díky své velikosti by mohl evokovat pocit, že jde o relativně starou společnost, avšak základy můžeme nalézt teprve v roce 1998. Tehdy vznikla značka Confinity. Tato firma se snažila o vývoj zabezpečovacího softwaru, se kterým ale neměla úspěch. Aby se vyhnuli zániku, přesunuli se k vývoji digitální peněženky s názvem PayPal, jejíž první první verze přišla na trh o rok později.

Jestliže znáte příběh Elona Muska, jistě víte o tom, že jedním z jeho prvních úspěchů byl právě příchod do firmy PayPal. X.com v rukách Muska se spojila s PayPalem, aby společně vytvořili jednu společnost. Po tomto mergeru přišly do vedení hádky a nedůvěra v projekt, které vyústily odchodem tehdejšího CEO Billa Harrise. Právě na jeho místo přišel Elon Musk, který byl ale o rok později nahrazen. Rok 2001 byl pro image firmy zlomový, neboť se oficiálně přejmenovala na PayPal a v roce 2002 byla uvedena na burzu.

Je jisté, že spousta lidí a investorů potenciál PayPalu neviděla. To se ale rozhodně nedá říct o firmě eBay. Jakmile se IPO firmy dokončilo, eBay odkoupila PayPal za 1,5 miliardy dolarů v akciích. Díky této “spolupráci” se PayPal dostal do stavu, kdy bylo 70 % obchodů na eBay zprocesováno právě skrze jejich software.

Následovala vlna akvizic a dalšího rozvoje. V roce 2010, tedy dvanáct let po vzniku, měl platební systém již 100 milionů uživatelů ve zhruba 25 zemích po celém světě.

Nová etapa pro PayPal započala v roce 2014. Carl Icahn, aktivistický správce hedgeového fondu, se dožadoval toho, aby byl PayPal vyňatý z majetku společnosti eBay. Ve svém snažení uspěl a v roce 2015 se PayPal stal znovu samostatnou společností. Jediné, co z bývalého partnerství zbylo, byly smlouvy a dobrá vůle PayPalu v tom, že bude své služby dále provozovat na tomto světovém eshopu.

Business model PayPalu

Business model PayPalu je založený v první řadě na poplatcích. Jakožto platební systém na mnoha ecommerce stránkách a službách může těžit z ohromné sítě zákazníků, kteří skrze něj každý den odesílají ohromné objemy plateb.

Pojďme na to ale postupně. PayPal svoje vlastní fungování rozděluje na dvě strany – na tu podnikovou a retailovou.

U obchodníků zajišťuje hned několik důležitých funkcí. To primární je logicky platební systém, který obchodníkům umožňuje přijímat platby za zboží a služby v online obchodech, ale také v kamenných prodejnách. Ve smyslu pohybu peněz poskytuje PayPal také kreditní služby, které mohou obchodníci využít pro financování svých aktivit.

Další zásadní službou na straně podnikatelů je ochrana a mitigace rizik. PayPal slouží jednoduše jako další brána, přes kterou by se musel útočník dostat před tím, než by měl vůbec přístup k prostředkům uživatele. V neposlední řadě má pak PayPal v záloze systémy a nástroje pro řízení prodejů a marketingu.

Na zákaznické straně umožňuje PayPal převod peněz v zemi a do zahraničí. Pokud jako zákazník potřebujete, můžete si u PayPalu peníze půjčit. To celé je pak zaštítěné skrze několik aplikací, které zpříjemňují celý proces a do uživatelských rukou přinášejí další nástroje pro správu financí.

Zhruba takto vypadají služby, které PayPal poskytuje.

Můžete vidět, že PayPal rozhodně neprovozuje pouze své vlastní systémy. Firma za dobu svého trvání udělala několik zásadních akvizic, mezi kterými jsou například:

  • Honey – Největší akvizice, kterou kdy PayPal udělal. Celkově stála 4 miliardy dolarů. Honey je americká společnost, která se soustředí na vývoj rozšíření pro vyhledávače, které automaticky propojují kuponové akce se stránkami, na kterých zákazník zrovna nakupuje.
  • Venmo – Projekt soustředící se na zjednodušení Peer-to-Peer transakcí mezi známými. Původním záměrem bylo umožnit skupinám lidí rozdělit útratu například za restaurace, avšak aplikace spíš funguje jako taková malá sociální síť, kde se dají na platby navázat i emotikony apod.
  • Paidy – Japonský fintech, jehož základním cílem bylo půjčování peněz spotřebitelům. V průběhu fungování se ale směr změnil. Dnes pracuje Paidy tak, že platby za měsíc kombinuje do jedné, kterou pak uživateli vyúčtuje na začátku příštího měsíce. V podstatě se jedná o odložení plateb a službu, která je dost podobná kreditním kartám.

Kolik transakcí PayPal zprostředkuje?

Pojďme se teď podívat na nějaké provozní údaje. Koneckonců je to z business stránky to nejdůležitější, o co se musí podnik starat.

Tabulka výše ukazuje tři nejdůležitější metriky v milionech. 

Na prvním grafu můžete vidět počet aktivních účtů v PayPalu. Od roku 2020 narostlo množství uživatelů o více než 15 procent. Meziročně pak množství narostlo o 2,1 %.

Počet transakcí na druhém grafu značí celkovou aktivitu. Tempo růstu je v tomto ohledu ještě výraznější. Za poslední dva roky narostlo roční množství transakcí o neuvěřitelných 45 %. Meziročně je tempo růstu 15 %.

Na posledním místě je TPV – zkratka pro Total Payment Volume, tedy celkový objem transakcí, který přes systémy PayPalu protekl. Je jasné, že zde bude jistá souvislost mezi aktivitou a celkovým objemem. Dokonce i procenta jsou v podstatě stejná. Dá se to chápat tak, že zákazníci v podstatě utrácejí stále stejné průměrné obnosy na jednotlivé transakce, avšak celkových transakcí se děje více.

Kryptoměny jsou budoucnost?

PayPal je společnost zajišťující platební systémy. I když se jedná o relativně jednoduchý model, vždy se dá najít cesta, jak své služby vylepšit. Pohybujete se alespoň trochu ve světě kryptoměn? Možná se k vám potom dostala novinka o tom, že PayPal vytvořil svůj vlastní coin. Jedná se o stablecoin. To je kryptoměna, která se snaží pomocí různých způsobů udržet cenu jedné mince na určité hodnotě. Stablecoiny podložené dolarem se snaží o hodnotu jeden dolar, u eurových zase jedno euro a u ostatních typů je princip stejný.

Stablecoin od PayPalu má jméno PayPal USD (zkratka PYUSD). Je, jak už jistě tušíte, navázaný na měnu americký dolar. Cílem projektu je samozřejmě otevřít dveře kryptoměnových technologií, které mohou přinést rychlejší platby a lepší uživatelskou přívětivost.

Tímto krokem se PayPal stal první takto velkou společností, která se do kryptoměnového světa pustila s plnou parádou. Můžeme se jen hádat o tom, jaký dopad to bude mít. Zatímco optimista by řekl, že díky tomu PayPal přiláká další miliony uživatelů, pesimista by se mohl podívat na regulatorní prostředí a odvětit, že teď je ten nejhorší čas pro spuštění něčeho takového.

Největší riziko pro PayPal?

Asi se nemá cenu bavit o typických věcech jako je neschopnost vyvíjet nové produkty, nemožnost držet tempo s konkurencí apod. To je společné pro všechny společnosti a neobjevili bychom zde nic nového. Co je tedy relativně specifických rizikem pro PayPal?

Jelikož se jedná o facilitátora plateb, je PayPal pod ohromným tlakem z hlediska zákonů. Firma musí dodržovat nespočet nařízení a omezení, která se budou do budoucna pravděpodobně stále zhoršovat, neboť nové technologie přinesou další rizika. Naprosto zásadní je pro PayPal kyberbezpečnost, s čímž je spojené zabezpečení uživatelských dat.

V minulosti se již PayPal dostal do problémů s tím, že některá uživatelská data nedostatečně zabezpečil. Například aplikace Venmo, sloužící především pro P2P kontakt, při každé transakci odhalovala osobní uživatelské údaje. Dále například v roce 2017 proběhla akvizice firmy TIO Networks. O pár měsíců poté došlo k úniku uživatelských údajů, který postihl více než 1,5 milionu zákazníků.

PayPal je pro útočníky ohromně lákavým cílem. Množství dat, která se dají ukrást a zneužít, je nepřeberné. Firma je tak přirozeně vystavena neustálým testům, proti kterým se musí bránit. Každé slabé místo je vyzkoušeno a případné selhání může mít zásadní dopady na celou firmu.

Finanční situace společnosti PayPal

Teď už byste měli mít přehled o tom, jak společnost PayPal funguje, jaké produkty poskytuje a v čem může mít problémy. Neméně důležité je ale i pochopení finanční situace, ve které se společnost nachází.

Začněme s výsledovkou. Jak můžete na grafu níže vidět, posledních šest let bylo pro PayPal vcelku rozporuplných. Výnosy na jednu stranu rostou konstantně, a to průměrnou rychlostí kolem 13,5 % ročně.

Na druhé straně je ale čistý zisk. Na stejném časovém úseku se tato metrika chovala úplně jinak. V roce 2020 se čistý zisk skoro zdvojnásobil. Na hodnotě se udržel ještě o rok později, avšak v roce 2022 šel znovu na předešlých 2,5 miliardy dolarů.

Takový vývoj v podstatě znamená, že někde uprostřed výsledovky má PayPal problém s náklady. První problém lze vidět hned u provozních nákladů, které rostou rychleji než výnosy. Když se podíváme dále, můžeme zjistit, že vyšší zisk byl způsobený prodejem aktiv, nikoliv samotnou provozní činností. Zde tedy nic vyloženě pozitivního nenajdeme.

Porovnání PayPalu s konkurencí

Je jasné, že výkazy se dají procházet do nekonečna a názorů na každý údaj bude plno. Abychom si v tomto “krátkém” článku udělali lepší obrázek, zkusíme porovnat PayPal s konkurencí. To je praktika, která by se měla dělat vždy, neboť svým způsobem ukazuje, jestli jsou problémy vlastní pouze společnosti, nebo celému odvětví.

V naší skupině jsou firmy Global Payments, Visa, Mastercard a Block (Square). Ve všech případech jde o platební zprostředkovatele.

seekingalpha.com

Když se podíváme na pětiletý horizont, můžeme vidět, jak si všechny firmy z investorského hlediska vedly. Mastercard a Visa jsou standardy odvětví, na jejichž businessu se v podstatě nic nemění a jdou společně ruku v ruce. To je perfektně vidět i na jejich grafech. Pak je zde zbytek firem, které jsou svým způsobem spíše fintechové společnosti, s čímž souvisí i jejich větší volatilita.

V samotných číslech to pak vypadá následovně. Za posledních pět let je PayPal nejhorší investicí ze všech. Investorům prodělal celkově více než 30 %. Podobný výsledek má i SQ.

Visa, Mastercard a Global Payments jsou na tom v porovnání mnohem lépe.

Finanční ukazatele

Z konkrétních finančních ukazatelů si teď ukážeme tři oblasti. Nejprve růstové metriky.

Na pětiletém horizontu je růst výnosů u PayPalu zhruba 14,5 procenta. Z naší skupiny je to mediánová hodnota. Jediný, kdo zde vystupuje z davu, je SQ, který zbytek překonává i o desítky procent.

U růstu provozního zisku (EBITDA) na tříletém horizontu je příběh mnohem lepší, neboť se PayPal dostal na první místo. Zatímco SQ byl u výnosů první, zde je na poslední místě, a to kvůli tomu, že v roce 2022 se dostal do červených čísel. Další změnu pak můžeme nalézt v růstu čistého zisku. Na tříletém horizontu je PayPal druhý, Global Payments první a Visa a Mastercard se dělí o třetí příčku. Když se to shrne, tak se nedá říct, že by PayPal v těchto ohledech nějak zásadně zaostával.

Další důležitou informací je efektivita řízení kapitálu. Ukazatel rentability celkového kapitálu ROA má PayPal na hodnotě 5,3 %. Rentabilita vlastního kapitálu má hodnotu 20,3 %. U konkurence jsou hodnoty extrémně rozmanité, takže zde je porovnání skoro zbytečné. Ze statistického hlediska má oproti konkurenci PayPal mediánovou hodnotu.

Na rozvaze jsou nejdůležitější dluhy a likvidita. Dluhy se nejlépe zkoumají skrze relativní ukazatele, jakým je například výše závazků k vlastnímu kapitálu. U PayPalu je tento poměr velmi dobrý, neboť celkový dluh je oproti vlastnímu kapitálu poloviční. Z porovnání je to znovu mediánová hodnota. Horní hranice je u firmy Mastercard, která má tento poměr na hodnotě 280 % a z opačného směru SQ s hodnotou 30 %.

Likviditu budeme měřit pomocí ukazatele běžné likvidity a pohotové likvidity. Zde se PayPal zdá naprosto v pořádku i v porovnání s konkurencí. Hodnota 1,3 je podle obecných pouček o něco nižší, ale konkurence je na tom většinou dost podobně. Horší scénář je u pohotové likvidity. Zatímco běžná likvidita řeší celková krátkodobá aktiva, pohotová likvidita je očišťuje o zásoby. Relativně velký skok znamená, že PayPal má na položce zásob velký majetek. Hodnota 0,26 je nejmenší ze všech a i podle obecných pravidel jde o rizikovou úroveň.

Rizikovost – Altmanův bankrotní model

Poslední faktor, který si zhodnotíme, je rizikovost určená statistickou metodou Altmanova bankrotního modelu. Výsledek se určuje podle tzv. Z-skóre. Hodnoty od 0 do 1,8 říkají, že je společnost v ohrožení finanční tísně. Od 1,8 do 3 je šedá zóna, ve které se nedá vyvodit žádný výsledek. Hodnoty nad 3 značí bezpečí.

Zde můžeme vidět, že se PayPal nachází v šedé zóně. Podle tohoto modelu tedy nelze říct, jestli je PayPal v ohrožení či nikoliv. Visa a Mastercard jsou v závislosti na této metrice v naprostém bezpečí, SQ se nedá posoudit a Global Payments je v riziku finanční tísně.

Mějte na paměti, že se jedná o statistický model. Tento přístup se snaží vystupovat z minulosti, která se ale rozhodně nemusí opakovat. Model tak nijak nedokáže posoudit konkrétní náhodné události, špatná budoucí rozhodnutí apod. 

Akcie PayPal – Cena, akcionářská struktura, dividenda

Výkazy jsou za námi, konkrétní praktické informace o akcii PayPal nás teprve čekají. Jak vypadá cena akcií PayPal?

google.com

Je sice pravdou, že podle grafu od roku 2015 akcie na ceně vzrostly, ale jak jistě vidíte, je to zásadně krkolomná cesta. Covidový pád v roce 2020 je v podstatě neviditelný a celému grafu dominuje extrémní růst v období po propadu. To trvalo až do roku 2022, kdy se nálada a cena ochladila. Ze svého vrcholu spadl PayPal o více než 80 %.

Dividenda

Pakliže hledáte dividendovou akcii, PayPal nebude tou pravou firmou. Společnost totiž žádnou dividendu nevyplácí. Neznamená to, že by byl kvůli tomu PayPal snad horší. Vedení se pouze rozhodlo, že svůj zisk ponechá v pokladnici a bude investovat podle svého gusta.

Praktický návod na nákup akcií PayPal s pomocí RoboMarkets

PayPal lze nakoupit na americké burze Nasdaq. Abyste mohli do této společnosti investovat, musíte k tomu využít služby nějaké brokerské společnosti. Společně se podíváme na návod, jak tyto akcie nakoupit s pomocí brokera RoboMarkets. 

1. Založte si u RoboMarkets účet

Na začátku je potřeba vytvořit účet. U RoboMarkets vám to zabere pár minut času. Není to nic složitého a rozhodně se toho nemusíte bát. Jediné, co si budete muset připravit, je nějaký doklad totožnosti, která je potřeba pro doložení vaší identity.

Po založení uživatelského profilu si ještě musíte na účet nahrát peníze, které budete následně investovat.

2. Přesuňte se do obchodního systému StocksTrader

U RoboMarkets budeme k nákupu akcií využívat platformu StocksTrader. Když si ji otevřete, měla by úvodní obrazovka vypadat takto.

V levém horním rohu můžete najít vyhledávací okno. Do něj můžete zadat název akcie nebo pouze zkratku. Dejte si jen pozor, abyste vybrali skutečné akcie na burze Nasdaq, protože RoboMarkets obchodují i CFD kontrakty.

3. Vyplňte příkaz a nakupte akcie

Na pravé straně najděte modrý nápis “Market”. Tento příkaz využijete pro nákup akcií. Jakmile na tlačítko kliknete, zobrazí se vám toto okno.

Zde už jen stačí zvolit množství akcií a příkaz odeslat. Jakmile se příkaz v obchodních hodinách vyplní, akcie se vám objeví v záložce pod grafy.

Často kladené otázky (FAQ)

Abychom vám pomohli s hledáním informací, připravili jsme toto krátké FAQ, která vám snad odpoví na všechny základní dotazy.

Jak PayPal vydělává peníze?

Hlavním zdrojem výnosů PayPalu jsou poplatky za transakce, které zprostředkovává. Menší procento pak zabírají vedlejší služby jako úroky za úvěry apod.

Je PayPal dividendová akcie?

Společnost PayPal bohužel žádnou dividendu nevyplácí. To však není nic špatného. I když si to spousta investorů myslí, ve skutečnosti dividenda nepředstavuje žádné peníze navíc. Dokonce se považuje za neefektivní, neboť ji musí investor zdanit většinou minimálně patnácti procenty.

Jak můžu nakoupit akcie PayPal?

Nákup akcií již není nic složitého. Dnes dokážete investovat klidně z pohodlí vašeho křesla skrze mnoho online brokerů. Jako příklad můžeme uvést RoboMarkets či českou stálici Patria.

Je rozumné investovat do akcií PayPal?

Každý investor by si měl udělat svojí vlastní analýzu, ze které vyvodí informované rozhodnutí. I kdybychom chtěli toto pravidlo porušit, stejně vlastně nemáme jak. My a ani nikdo jiný totiž nevíme, kam cena akcií půjde. Můžeme se pouze domnívat a odhadovat. Nevidíme ale žádný problém v tom, abychom PayPal a informace o něm shrnuli. 

Firmě důvěřují stovky milionů zákazníků, jejichž čísla každoročně rostou. Společně s nimi se zvyšuje množství transakcí a výnosy, které z nich plynou. Horší už je situace zisku, který se za posledních několik let v zásadě nepohnul. Divoká karta, která může do PayPalu přinést různé závěry, jsou kryptoměny. PayPal se do tohoto oboru pustil s velkou slávou, ale vzhledem k regulatorním tendencím se možná firma lehce unáhlila.

PayPal rozhodně nevypadá, že by měl kdykoliv v blízké době skončit a 80% pád z vrcholů by mohl být pro investory příležitostí, jak do tohoto odvětví vstoupit.

Avatar Autor
Martin Doležal

V osmnácti letech si místo parašutistického kurzu zvolil investici do akcií. Od té doby ho trhy školí každý den. Když v roce 2020 poznal kryptoměny, změnilo to jeho uvažování o celém světě. V tuto chvíli pracuje na projektu Banditize.

Robomarkets

Broker pro nákup akcií PayPal

Hodnocení
Přečíst recenzi